onsdag 3 februari 2010

Dubbförbud är fel metod

Beslutet om dubbförbud på Hornsgatan togs på hösten strax innan vintersäsongen. Det är orimligt att begära att alla bilister som måste använda Hornsgatan hinner eller ens har råd att byta till nya dubbfria vinterdäck på så kort tid.

I SvD läser vi att bilister trotsar förbudet, men att några åker fast bara för att Polisen måste visa att de inte blundar helt för för de som kör olagligt.

Dubbförbud är inget bra sätt att få ner andelen dubbdäck i trafiken. Det bör ske genom information och med hjälp av branschen. En övergång till dubbfria däck bör ske på ett sådant sätt att bilisterna inte hamnar i en situation där de väljer däck som är betydligt sämre på isväglag än de dubbdäck de tidigare körde på. Samtidigt måste de vara medvetna om att det finns inget dubbfritt däck som helt kan ersätta dubbdäckens grepp på hal is.

I artiklen säger chefen för Trafikpolisen i Stockholm City att det inte går att läsa ut något ur olycksstatistiken. Han har nog missförstått hela frågan. Det är olyckorna utanför Stockholm som påverkas mest av dubbförbud, men det kommer att ta några år innan man ser en klar tendens. Det beror på flera faktorer:-

• dubbdäck som byts ut är gamla och byts mot helt nya dubbfria däck
• färre dubbdäck innebär mindre ruggning av isen
• ju fler dubbfria däck, desto mer slirar däcken vid halka och polerar isen
• efter ett par år utan dubbdäck blir asfalten slätare och därmed halare

Därför är det alldeles för tidigt att redan nu börja titta på antalet olyckor och jämföra med tidigare år. Det finns så många andra faktorer dessutom. Media har en viktig uppgift här att inte okritiskt publicera uppgifter från myndigheter som vill ge allmänheten en viss bild utåt.

3 kommentarer:

brodeur sa...

Det finns alternativa metoder ............

http://www.apg29.se/blogg.php?artid=2295

Alla argumenterar inte riktigt på din nivå Halvard.

Unknown sa...

Hej Brodeur,
Öppnar man länken Du skickade med så ser man att det finns de som bara litar till Gud att de skall komma fram säkert året om med just åretruntdäck. Att köra med sådana däck är naturligtvis helt förkastligt, det är som att köra utan säkerhetsbälte därför att man inte krockar. Det kanske finns någon högre makt som skyddar mig!

Halvard

brodeur sa...

Det är väldigt populärt i dag att utan att veta någonting om en fråga ha sin egen tvärsäkra åsikt. Tycker detta med Allväders däck + Gud exemplifierar detta. Du argumenterar på en helt annan nivå än politiker som aldrig har haft ett riktigt jobb eller för den delen är kompetenta att göra något mer avancerat än rensa papperskorgar.