tisdag 11 januari 2011

Alla tjänar på dubbdäck

Expressens nätbilaga har en lång artikel idag om dubbdäck och att de river upp känslorna. Artikeln är ganska vederhäftig, men har några påståenden som bör bemötas.

Särskilt det som sägs på slutet om att på bilar med antisladd system är däcken av underordnad betydelse. Detta är inte riktigt, men kommer från Claes Tingvall, Trafikverket, som har sagt detta tidigare. Tidigare i samma artikel säger Gudrun Öberg mycket riktigt att antisladdsystem är beroende av att däcken har ett visst väggrepp. Om det är blankis ute och däcken är odubbade har man garanterat knappt något grepp alls. Då hjälper det inte mycket med ett antisladdsystem. Tvärtom kan föraren luras att tro att bilens system klarar av en svår situation. Däremot med dubbdäck kan greppet vara dubbelt så stort.

Det är intressant att notera i Expressens fråga om man vill ha dubbat eller odubbat så svarar 93 % dubbdäck och endast 7 % odubbat av vid tillfället 737 svarande personer.

2 kommentarer:

brodeur sa...

Framför allt så kan aldrig ESP häva understyrning. Det är alltså lika stor risk att fortsätta i tangentens riktning oavsett om man har esp eller ej.

Unknown sa...

Helt rätt, Brodeur. Tänk så många framhjulsdrivna bilar vi har i Sverige. När dom kom så tyckte man att det var fantastiskt bra vinterbilar. De drar ju bara rakt fram medan en bakhjulsbil i en omkörning t ex kunde slänga vådligt med bakänden. Nu har de bakhjulsdrivna kommit ifatt tack vare antisladd. Jag har själv en bakhjulsdriven bil och trivs bra även vintertid. Om en som kör framhjulsdrivet har en övertro på antisladdsystemet så kan de råka illa ut när det bara går rakt fram i en kurva.