Nu är det dags att ta av dubbdäcken. Här i Gislaved hör man fortfarande många som rasslar omkring med dubbdäck. För den enskilde bilisten är det mest nackdelar att fortfarande köra med dubbdäck. Framförallt sliter man i onödan på dubbar och däck, som kanske är fullt användbara kommande säsong. Dessutom bullrar det mera, även inne i bilen. Körstabiliteten är också sämre jämfört med ett sommardäck när det börjar bli varmt ute.
Risken att det skall bli vinter igen måste bedömas som mycket liten i de delar av Sverige där de flesta bilar finns. Även om det skulle komma lite snö en natt, så smälter det snart bort.
Vägarna är oftast torra nu i södra Sverige och då slits däckets gummi hårdare, vilket leder till att dubbutsticket ökar. Det är också en anledning till att ta av dubbdäcken i god tid.
Monterar man sommarhjulen själv så bör man borsta bort ev. rost mm som samlas mellan fälg och bromstrumma, särskilt om man har lättmetallfälgar. Annars kanske fälgen lossnar med tiden. Dra gärna bultarna (hjulmuttrar) med momentnyckel. Många verkstäder använder tyvärr luftdrivna mutterslagare som gör att det blir nästan omöjligt att få loss bultarna sedan i händelse av en punktering. Jag brukar få använda en förlängning på fälgkorset när jag har haft bilen inne på service. Den har man ju inte med sig ute på vägen.
Skön vår och sommar önskas!!
Prenumerera på:
Kommentarer till inlägget (Atom)
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar