I och med att regeringen tänker ge kommunerna rätt att själva förbjuda dubbdäck vintertid på vissa gator med partikelproblem i luften så är risken stor att det i praktiken innebär att användningen av dubbdäck kommer att självdö i de delar av Sverige där det finns många bilar. Detta innebär att halkan kommer att öka vintertid eftersom dubbarna inte längre river i isbeläggningen.
Regeringen har fallit för Stockholms stads enträgna krav på att själva få bestämma hur bilarna skall vara utrustade vad avser däcksutrustningen om de kör på Hornsgatan, Sveavägen m fl gator, kanske hela innerstaden.
Flera kommuner i andra delar av landet har redan uttalat sig om att de kommer att utnyttja möjligheten att förbjuda dubbdäck. Bilisterna blir hänvisade till att använda dubblösa vinterdäck om de vill kunna köra in i tätorterna. I princip alltså ett smygförbud mot dubbdäck.
Ett avsevärt bättre sätt hade varit att gå på linjen att införa miljözoner, där hela bilens utsläpp bedöms, inte bara några partiklar vintertid från dubbdäck de enstaka dagar då det är torrt ute. Miljözoner kommer säkerligen inte att användas lika fritt som dubbdäcksförbud på utvalda gator.
En annan allvarlig konsekvens av en övergång till dubbfria däck är att det blir inte längre något naturligt byte till sommardäck på våren. Många kommer att köra vidare på de dubblösa vinterdäcken och när de sedan har slitit dem så mycket att de inte längre är bra vinterdäck för kommande säsong så kör man vidare med vinterdäcken, ett alternativ som är klart sämre säkerhetsmässigt.
Prenumerera på:
Kommentarer till inlägget (Atom)
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar