söndag 15 augusti 2010

Luftföroreningar i trafiken beror inte på dubbdäck

• Myndigheter och politiker driver en ständig kampanj för att få bort dubbdäck eller åtminstone minska andelen dubbdäck i trafiken

• Orsaken är att man anser att dubbdäcken bidrar i hög grad till bildande av PM10 partiklar i stadsmiljöer där trafiken är mycket tät

Förbud mot användning av dubbdäck, antingen gatuvis som idag (t ex Hornsgatan i Stockholm eller kommande vinter Kungsgatan i Uppsala och Odins Friggagatan i Göteborg), eller i miljözoner som man tänker sig i framtiden, är ett enkelt sätt att minska PM10-halten vintertid under vissa dagar då vägbanorna är torra

• PM10 orsakade av dubbdäck är ändå bara en liten del av problemet med luftföroreningar utomhus. På Regeringskansliets hemsida finns en redogörelse för luftföroreningar. När man läser denna får man klart för sig att de allvarliga luftföroreningsproblemen med svåra sjukdomstillstånd och i värsta fall cancer, orsakas inte av PM10 från dubbdäcken slitage av vägbanan, utan av andra partiklar, ozon och kväveoxider. Bilavgaser och vedeldning uppges vara orsak till försämrad hälsa och då får man komma ihåg att partiklar från dessa källor finns i luften året om

I Regeringskansliets skrift nämns överhuvudtaget inte dubbdäck

• Dubbdäckens bidrag till PM10 märks ändå bara torra dagar vintertid och det finns andra sätt att begränsa detta bidrag än att helt förbjuda användningen av dubbdäck

• Dubbdäcken har istället blivit ett slagträ för vissa politiker att få befolkningen att tro att de gör något som löser problemet med luftföroreningarna på gatorna, vilket är att dölja det verkliga problemet

• Det faktum att man på sikt försämrar trafiksäkerheten är något som man bortser ifrån och förklarar att dubbfria däck fungerar lika bra, men glömmer samtidigt att dubbfria däck har dubbdäcken att tacka för sitt ökade grepp vintertid

• En övergång till dubbfria däck kommer att leda till att alltfler bilister väljer att låta bli att byta från vinterdäck till sommardäck i slutet på vintersäsongen

• Detta kommer att försämra trafiksäkerheten eftersom vinterdäckens köregenskaper är betydligt sämre när det blir varmt ute

• Ur säkerhetssynpunkt finns starka argument för att behålla dubbdäcken:-

o Dubbdäcken ökar friktionen på isiga vägar, även för de som väljer att köra dubbfritt

o Dubbarna ger ökat grepp på is för den som valt att köra dubbat

o Bilisten tvingas att byta från vinterdäck till sommardäck på våren och bidrar därmed till en betydligt bättre trafiksäkerhet även sommartid

Det skall finnas ett fritt val mellan att köra dubbat eller dubblöst vintertid