Läs gärna Bertil Sanells och min debattartikel på DN 081014 . Vägverkets kraftiga engagemang i frågan om den dåliga luften på framförallt Hornsgatan är nu ifrågasatt. Läs också redaktör Conny Petterssons artikel på AlltomMotor, DN:s egen motorsajt. Det kommer mer och mer uppgifter från forskare som visar att dubbdäckens bidrag till hälsofarliga partiklar ifrågasätts.
Hornsgatan är ett mycket speciellt fall, men har kommit att stå i förgrunden i kampanjen att få bort dubbdäcken. Forskarna har placerat mätstationen på det värsta tänkbara stället. Den står i en uppförsbacke på den norra sidan och det är väl känt att när en bil accelerar så sker det en viss glidning mellan däck och vägbana. Den ökar dessutom i en uppförsbacke. Mätstationen står precis efter trafikljus och korsningen med Ringvägen. När bilarna kör iväg så bearbetas vägbanan hårt av däcken, bortsett nu från den kraftiga utblåsningen av avgaser under accelerationen. Hos drivhjulen kan slirningen uppgå till kanske 10-15%. På den andra sidan gatan måste bilarna bromsa inför trafikljusen. Där blir det också ett ökat slitage av vägbanan, men även en ansenlig produktion av bromsdamm. Det är inte konstigt att partikelbildningen blir stor, även på sommaren vid trafiktoppar. Det passerar cirka 40 000 fordon platsen varje dag. Men att skylla allt detta på dubbarna är bara dumt. Dubbarna finns bara på vintern och märks när det är torrt ute, men problemen finns där året runt.
Nu är det snart dags för många att köpa nya vinterdäck, men vad skall dom satsa på? Många har säkert blivit påverkade av Vägverkets kampanj och kommer att välja vinterdäck utan dubb. Tidningstester har visat att det finns däck av många olika kvaliteter. Särskilt bland de odubbade däcken är det risk för att råka illa ut. Det visade Aftonbladets test i år. Ett av däcken från Kina, Goodride (skall inte förväxlas med Goodyear) hade en bromssträcka på is från beskedliga 50 km/t på 190 meter!!
Visst finns det bra vinterdäck utan dubb, men då skall man i första hand välja ett känt märke som tillverkar däck anpassade speciellt för den nordiska marknaden. Studera gärna däcktester i flera tidningar. Motorföraren, Vi Bilägare, Aftonbladet, AutoMotor Sport, alla har bra däcktester med olika däck och kanske lite olika sätt att testa däcken, men det är bara bra för konsumenten.
Prenumerera på:
Kommentarer till inlägget (Atom)
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar