I DN och i dagens Svd finns artiklar om Maud Olofssons uttalande om att bilindustrin är för långsam, samt Andreas Carlgrens uttalande om kraftigt höjd fordonsskatt för bilar som producerar för mycket koldioxid. Man måste fråga sig om just lilla Sverige skall vara världens samvete i miljöfrågor och detta till ett mycket högt pris ifall Volvos och Saabs ägare tröttnar och lägger ned utveckling och tillverkning i Sverige. Risken är stor som jag ser det. Jag har sett det förr i internationella bolag.
Åker man utomlands så ser man att det finns enormt mycket att göra i mer tättbefolkade länder för att förbättra miljön. I Sverige har vi redan kommit långt i miljöhänseende och har egentligen ingen anledning att forcera vår egen utveckling till förfång för vår konkurrenskraft internationellt. Det finns ju faktiskt de som ifrågasätter om det verkligen är människan som orsakar koldioxidproblemen och temperaturhöjningen globalt.
Jag läste nyligen i ett magasin en ledare där man beskrev hur fransmän, även stat och kommun, helst köper franska bilar, likadant i Tyskland eller Italien köper man inhemska produkter. Däremot i Sverige har vi snarare en motsatt utveckling. När politikerna dundrar ut att vi skall minsann motarbeta de stora bilarna, som ju är mycket säkra, då sätter man jobb för säkert hundratusentals människor i Sverige på spel. Men vid det laget så har väl andra fått ta över.
Prenumerera på:
Kommentarer till inlägget (Atom)
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar