söndag 23 november 2008

Konsumentens dilemma

Vintern är i antågande. Aftonbladets artikel finns här och DN. Nu senast kommer uppgifter om extrem halka iUppland. För bilägaren kan det vara besvärligt att välja rätt vinterdäck. Dubbat eller dubbfritt? Vägverket och Stockholms Miljöförvaltning har gått ut hårt i år med propaganda för att man skall välja dubbfritt med hänsyn till folkhälsan. Problemet är att det från början målades upp scenarier där man talade om att 1800 personer dog av dubbdäck varje år på grund av dubbdäcken. Inget kunde vara mera fel, men många politiker och andra har gått på den här felinformationen. Läs gärna mer om detta i tidigare inlägg, men kort kan sägas att det är de riktigt små partiklarna i luften, som kommer från bilens avgaser, vedeldning osv. som är de verkligt farliga för hälsan. Större partiklar från bl a dubbdäck fastnar i de övre luftvägarna.

Sommardäck vintertid är helt förkastligt. De är konstruerade med en gummiblandning i slitbanan som är optimerad för att ge bra våtgrepp. Detta innebär en kompromiss med is- och snögreppet, och de hårdaste däcken med hög hastighetsklass, som ofta förekommer på moderna bilar, har mycket bra våtgrepp, men blir fullkomligt okörbara på is och snö. Bilen blir ostyrbar och stannar inte vid bromsning. Det bara fortsätter tills något annat är i vägen för bilen.

Moderna dubbfria däck gjorda för den nordiska markanden har ofta överlag bra egenskaper, men på samma sätt som sommardäcken så finns även här en kompromiss mellan våtgrepp och is- och snögrepp. Våtgreppet blir således lidande och man får ta det lite extra försiktigt vid regn. När ett odubbat däck slirar på halt underlag så poleras vägytan och det blir ännu halare. Det får man ibland erfara om man försöker ta sig loss med bilen från en snödriva.

Vinterdäck med dubb är som säkerhetsbältet. Man behöver dubben vid situationer då det är mycket hal is och inget annat hjälper än dubbarna som skrapar i isen. Skrapningen gör också att isen ruggas och greppet förbättras för gummit i däcken. Även odubbade däck får nytta av dubbdäckens rivning i isen.

En viss andel dubbdäck behövs således i trafiken. Om flertalet skulle övergå till dubbfria däck, vilket mycket väl kan tänkas om myndigheterna beskattar användningen av dubbdäck, så ökar halkan med ökad risk för olyckor.

Läs gärna tidningstester, helst flera. De är den bästa formen för objektiv bedömning av olika däck. Resultaten kan skilja något mellan olika tidningar, men det är naturligt. Dels kan olika tidningsredaktioner ha olika filosofier om hur man skall testa, dels jämför de mellan olika däckfabrikat. Det finns flera faktorer som kan ha betydelse för skillnader i resultat. DN:s motorsida Allt om Motor har en bra artikel om flera tester.

Inga kommentarer: