tisdag 30 juni 2009

Risk för dubblöst

I och med att regeringen tänker ge kommunerna rätt att själva förbjuda dubbdäck vintertid på vissa gator med partikelproblem i luften så är risken stor att det i praktiken innebär att användningen av dubbdäck kommer att självdö i de delar av Sverige där det finns många bilar. Detta innebär att halkan kommer att öka vintertid eftersom dubbarna inte längre river i isbeläggningen.

Regeringen har fallit för Stockholms stads enträgna krav på att själva få bestämma hur bilarna skall vara utrustade vad avser däcksutrustningen om de kör på Hornsgatan, Sveavägen m fl gator, kanske hela innerstaden.

Flera kommuner i andra delar av landet har redan uttalat sig om att de kommer att utnyttja möjligheten att förbjuda dubbdäck. Bilisterna blir hänvisade till att använda dubblösa vinterdäck om de vill kunna köra in i tätorterna. I princip alltså ett smygförbud mot dubbdäck.

Ett avsevärt bättre sätt hade varit att gå på linjen att införa miljözoner, där hela bilens utsläpp bedöms, inte bara några partiklar vintertid från dubbdäck de enstaka dagar då det är torrt ute. Miljözoner kommer säkerligen inte att användas lika fritt som dubbdäcksförbud på utvalda gator.

En annan allvarlig konsekvens av en övergång till dubbfria däck är att det blir inte längre något naturligt byte till sommardäck på våren. Många kommer att köra vidare på de dubblösa vinterdäcken och när de sedan har slitit dem så mycket att de inte längre är bra vinterdäck för kommande säsong så kör man vidare med vinterdäcken, ett alternativ som är klart sämre säkerhetsmässigt.

söndag 21 juni 2009

Besök landets enda gummimuseum i sommar

Tidningen Ny Teknik har i sitt senaste nummer en artikel om lämpliga industrihistoriska platser och museer att besöka i sommar. En plats har de missat totalt, nämligen landets enda riktiga gummimuseum beläget i Gislaved. Gislaved blev känt framförallt för sina däck under 1900-talet. Förutom gummi har museet specialiserat sig på plast och läder. Därutöver har man en hel del om glastillverkningen som har funnits i Gislaved samt mycket bilder från samhället. För de som tidigare har bott i Gislaved är bildarkivet en guldgruva.

Museet har öppet varje vardag kl 11 - 15, samt på onsdagar 9 - 15. Vill man komma på annan tid går det att ringa eller skicka ett mejl. Har man köpt COOP:s upplevelseatlas så finns en kupong där som gäller för inträde till halv kostnad, eller två personer för en.

Välkommen till museet!

onsdag 3 juni 2009

Fel ute med dubbdäcksavgifer

I DN:s Alltommotor finns en krönika som behandlar frågan om dubbdäcksavgifter. Läs artikeln här. Eftersom Mikael Lindström har plockat bort min kommentar från sin blogg så återger jag texten här. Uppenbarligen vill han inte ha kritik.

Hej,

Jag håller inte med Dig om att man bör införa avgifter för att få använda dubbdäck. Att norrmännen har gjort det må så vara, men nu är vi kloka svenskar, hoppas jag. Det är inte bara orättvist att de som skapar grepp för dem som kör utan dubb skall dessutom straffas för det. Dessutom är det så att de flesta av de som idag kör dubbfritt är bilister som kör mycket bil och kör mest långa sträckor på saltade vägar. Menar Du att de som inte är så vana bilförare och som inte känner sig säkra med odubbade vinterdäck skall antingen betala extra för detta alternativt tvingas att köra odubbat? Du anser att dubbarna inte skall förbjudas, vilket innebär att Du anser att de ändå gör nytta. Men varför skall vissa få betala extra för detta? Alternativet är att totalförbjuda dubb och sänka hastigheterna allmänt vintertid för att bibehålla säkerheten. Men se, det vill nog inte Vägverket och ej heller politikerna för då får vi längre restider ovanpå den kraftigt ökade risken för fler olyckor.

Däckbranschen har tydligt visat att försäljningen av dubbfria däck ökade mycket kraftigt den gångna säsongen. Det tar dock några år innan detta får en synbar effekt. Varför är det sådan panik just nu att minska dubbdäck. Jag anser vi kan avvakta utvecklingen, som med stor sannolikhet kommer att leda till en ökad andel dubbfria däck ute i trafiken. Det finns absolut ingen anledning att just nu belägga dubbdäcken med extra avgifter/skatt. Det drabbar fel personer och blir administrativt tungrott.

Stockholms stads årsrapport avseende luftkvalitén 2008 visar klart och tydligt att PM10 förekommer även sommartid då det inte finns dubbar. Det är bara det att då ligger gränsen under EU:s nuvarande krav och således är det ingen som bråkar om detta. Hamburg, som saknar dubb, överskrider EU:s krav vintertid men ej sommartid. Forskarna brukar skylla på att de har fler dieselbilar, men dessa finns ju även på sommaren! Hallå där!

Ett bra argument för att bibehålla dubbdäck är att de orsakar ett naturligt byte till sommardäck. Om dubbfria vinterdäck blir vanliga kan vi anta att många kommer att välja att använda dem året runt. Ur säkerhetssynpunkt är detta förkastligt.

Dubbdäcksdebatten är långtifrån riktigt rumsren. Forskarna har givits hur mycket utrymme som helst att sprida skräckscenarier om dödsfall orsakade av dubb. Säkerheten får komma i efterhand.

Halvard Nilsson

tidigare utv.chef Gislaved Däck


Det finns naturligtvis mycket mer att skriva om detta, t ex frågan om vad för sorts dubbfria däck som är lämpliga i Sverige och vilken effekt det kan få om folk väljer varianten som är anpassad för körning på våt väg istället för på is. Jag ber att få återkomma till detta.