söndag 23 januari 2011

Test av skodubb

Robert Collin har testat olika lösningar för att förbättra greppet när man går. Han gjorde det i en brant backe ner mot Hornsgatan, den beryktade gatan för dubbförbud på fordon (ej cyklar). Kolla Aftonbladets film här om Du inte redan klickade i början av artikeln.

Sommardäcken, hans fina skor köpta i Bologna, var praktiskt taget helt utan friktion. Ändå finns det folk som går ut med sådana skor på vintern. Man får hoppas att de inte är så dumma att de kör på sommardäck också på vintern.

Själv har jag ett slirskydd att sätta på hälen, som jag har använt i flera år efter min vådliga olycka. Robert tyckte inte om dessa eftersom de släppte när han skulle trycka på uppför backen. Jag har dock lärt mig att gå med dem på rätt sätt och de funkar utmärkt. Men så är han kritisk bil- och däcktestare.

SvD har en uppföljande artikel om hur man som gående klarar sig mot halka.

Inga kommentarer: