söndag 10 april 2011

Dags att ta av vinterdäcken

Observera att jag skriver "Dags att ta av vinterdäcken". Inte bara dubbdäcken. Vinterdäck är konstruerade för att användas på vintern och sommardäck på sommaren.

Gummit i vinterdäckets slitbana är anpassat för att ge bästa möjliga grepp på is och snö. Det innebär vissa kompromisser med andra egenskaper. Våtgreppet och köregenskaper är de egenskaper som påverkas mest.

Sommardäck kan bullra

Själv bytte jag till sommardäck häromdagen. Trots att jag körde på dubbdäck innan så upplevde jag övergången till sommardäck som en smärre chock. Vinterdäckens mjukhet hade bytts mot ett hårt däck som bullrar kraftigt och på grund av däckens bredd (245/40R18) så spårar bilen i spåren som finns i vägbanan. Spåren är inte i första hand de som kombinationen dålig beläggningskvalitet och dubbdäck orsakar, utan de som orsakas av den tunga trafiken. De är svårare att se och undvika. Särskilt nu när tjälen går ur marken, så är de extra djupa.

Sommardäcken följde med bilen när jag köpte den och de är ganska slitna, det återstår sådär 3-4 mm så jag funderar på att skaffa nya. Jag tror det får bli ett smalare däck med lite högre profil. 225/45R18 skulle kunna passa, det skiljer bara 0,9 % i rullomkrets, alltså lite större. Det är bara 3 mm på radien, vilket är mindre än det man sliter bort.

Slita ut gamla vinterdäck
Vintertid bör man ha minst 4-5 mm mönsterdjup, men skall man slänga däck med 5 mm kvarvarande mönster? De flesta tycker nog inte det. Alltså kan man slita ut de gamla vinterdäcken på sommaren och köpa nya vinterdäck till hösten. Dubbarna måste man naturligtvis plocka bort i dubbdäck. Samtidigt måste man vara medveten om att man har ett däck med klart sämre köregenskaper när det blir varmt ute och längre bromssträcka vid regn. Men det är inte förbjudet att köra odubbade vinterdäck sommartid.

DN SvD GP

Inga kommentarer: