I Stockholm har miljöförvaltningens forskare Christer Johansson rekommenderat folk att byta till sommardäck. Vädret har nu vänt i södra Sverige ( se SvD och nu senast 21/3) och en sådan rekommendation är inte bra. Den kan leda till kraftiga böter, men mycket värre är att den kan leda till svåra olyckor där också helt oskyldiga människor blir drabbade.
Det finns således en mening med Vägverkets föreskrift om att vinterdäck är påbjudna vid vinterväglag fram till den sista mars. Att dubbdäck är tillåtna fram till den sista april kan kanske däremot diskuteras. I Finland gäller den sista mars för dubbdäck.
I Skåne är det också vinter, se Sydsvenskan. En studie av vilka sorters däck som satt på bilarna gjort av Däckbranschens Informationsråd i februari 2007 visade att i Skåne var andelen sommardäck skrämmande hög, 6%. Bara 47% hade dubbade vinterdäck och resten odubbade vinterdäck. Det är inte att undra på att det blir många olyckor i Skåne när vintern tar sitt grepp.
Helsingborgs Dagblad har också en artikel om snöproblemen, samt en om en dödsolycka när en bil voltade i diket. Se också SvD.
I SvD artikeln med uppgifter från Vägverket finns ett litet fel. Det står att man måste ta av vinterdäcken senast den 30 april. Det är dubbdäcken man måste ta av. Observera att dubbdäck får användas även efter 30 april om vinterväglag råder eller kan förutses, t ex vid långfärd till fjällen. Odubbade vinterdäck är tillåtna efter 30 april oavsett väglag, men det är inte tillrådligt att använda vinterdäck under de varmare månaderna då stabiliteten är sämre på grund av det mjuka gummit, som blir ännu mjukare vid högre temperaturer. Sommardäck har i regel bättre våtgrepp än vinterdäck.
I en DN-artikel om Påsktrafiken skriver man att SMHI rekommenderar de som skall ge sig ut i trafiken att använda dubbdäck, ingen dålig rekommendation. Se också DN 21/3.
torsdag 20 mars 2008
Prenumerera på:
Kommentarer till inlägget (Atom)
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar