måndag 17 mars 2008

Trafikkaos

Idag körde jag bil Gislaved - Nässjö, där jag reste med tåget till och från Stockholm. I Stockholm var det torrt och fint, men i södra Sverige rasade ett snöoväder hela dagen som krävde ytterst försiktig körning och bra vinterdäck. Jag fick köra i detta hela vägen, både fram och tillbaka.

Jag kan inte låta bli att tänka på forskaren Christer Johansson, Miljöförvaltningen i Stockholm, som i media vid ett flertal tillfällen (bl a en TT-artikel) har gått ut och uppmanat folk att redan nu byta till sommardäck. En bilist som reser med sommardäck från det torra och fina Stockholmsvädret och hamnar i ovädret i södra Sverige utgör en livsfara för såväl sig själv som andra bilister på vägen. Jag tycker hans uppmaning är vansinnig. Även om man i Stockholm anser att vintern är slut, så kan den återvända när som helst med halka, is och snö.

Dubbdäckens bidrag till luftföroreningar är ingenting jämfört med de säkerhetsmässiga aspekterna. Partiklar (PM10) i luften, som kommer från många olika källor, bl a däck, kan i värsta fall orsaka en förtidig död hos redan svårt sjuka personer med ett par månader. Ett dödsfall i trafiken släcker ett helt liv. Tar miljöförvaltningen ansvar för detta?

Inga kommentarer: