Nu varnar polisen för svarthalkan, eller 'black ice' på engelska, eftersom den består av en oftast tunn hinna is ovanpå asfalten. När man kör ser vägen ut att vara bara blöt. DN och SvD har flera artiklar om halkproblemen. Häromdagen fanns en notis i SvD om halka i Skåne som hade orsakat olyckor, likaså i Stockholmsområdet där bussturer fick ställas in. Bussar har ju inte dubbdäck, även om de ibland kunde behöva det. Se GP och SvD.
Det har uppenbarligen blivit vanligare med denna sorts svarthalka, något som inte förekom längre tillbaka då vintrarna var mer konstanta och temperaturen inte flaxade runt nollan hela tiden. Dubbdäck tjänar då verkligen sitt syfte och speciellt för de bilförare som kanske inte är så vana att köra på is. Har man följt Vägverkets rekommendationer att välja dubbfria däck så kan man känna sig lurad.
Kommer man med normal sommarvägshastighet på en väg där det är tillsynes barmark och det plötsligt uppstår svartis, så kan bilen bli mycket svår att få stopp på eller att ens styra undan ett hinder om man inte har dubbdäck. Vägverkets rekommendationer att dubbfria däck är lika säkra som dubbdäck är inte mycket värda i det ögonblicket.
Misstänker man att det kan frysa till lite längre fram på vägen så lyssna efter 'våtljudet' när däcken rullar mot asfalten. Blir det tyst trots att det ser ut att vara blött så kan man vara säker på att man kör på is. Bromsa in lugnt. Om det är halt så märks det direkt.
Prenumerera på:
Kommentarer till inlägget (Atom)
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar