söndag 23 januari 2011

Test av skodubb

Robert Collin har testat olika lösningar för att förbättra greppet när man går. Han gjorde det i en brant backe ner mot Hornsgatan, den beryktade gatan för dubbförbud på fordon (ej cyklar). Kolla Aftonbladets film här om Du inte redan klickade i början av artikeln.

Sommardäcken, hans fina skor köpta i Bologna, var praktiskt taget helt utan friktion. Ändå finns det folk som går ut med sådana skor på vintern. Man får hoppas att de inte är så dumma att de kör på sommardäck också på vintern.

Själv har jag ett slirskydd att sätta på hälen, som jag har använt i flera år efter min vådliga olycka. Robert tyckte inte om dessa eftersom de släppte när han skulle trycka på uppför backen. Jag har dock lärt mig att gå med dem på rätt sätt och de funkar utmärkt. Men så är han kritisk bil- och däcktestare.

SvD har en uppföljande artikel om hur man som gående klarar sig mot halka.

onsdag 19 januari 2011

Dubbat naturligtvis!


SvD ställer frågan hur man tar sig fram när det är halt. Eftersom jag bröt armen för ett par år sedan när jag föll pladask på en isfläck så svarar jag "Dubbat naturligtvis".

För mig är det lika naturligt att ha dubbar under skorna som i däcken på bilen. På fötterna märker man fantastiskt väl vilken nytta dubbarna gör. Det räcker att hälen har dubbat för att man inte skall glida i fel riktning.

Dubbar ökar friktionen med runt det dubbla på hal is och det kan betyda allt. Förlorar man fotfästet så är det ett ögonblicks verk att falla handlöst i gatan. Jag gjorde det för ett par år sedan. Resultatet syns på bilden här ovan.

På bilen är det otillåtet att använda sommardäck vid vinterväglag. Egentligen borde det finnas samma krav på fotgängare. Riktiga vinterskor och helst dubbat. Att gå omkring med seglarskor på vintern är helt förkastligt.

tisdag 11 januari 2011

Alla tjänar på dubbdäck

Expressens nätbilaga har en lång artikel idag om dubbdäck och att de river upp känslorna. Artikeln är ganska vederhäftig, men har några påståenden som bör bemötas.

Särskilt det som sägs på slutet om att på bilar med antisladd system är däcken av underordnad betydelse. Detta är inte riktigt, men kommer från Claes Tingvall, Trafikverket, som har sagt detta tidigare. Tidigare i samma artikel säger Gudrun Öberg mycket riktigt att antisladdsystem är beroende av att däcken har ett visst väggrepp. Om det är blankis ute och däcken är odubbade har man garanterat knappt något grepp alls. Då hjälper det inte mycket med ett antisladdsystem. Tvärtom kan föraren luras att tro att bilens system klarar av en svår situation. Däremot med dubbdäck kan greppet vara dubbelt så stort.

Det är intressant att notera i Expressens fråga om man vill ha dubbat eller odubbat så svarar 93 % dubbdäck och endast 7 % odubbat av vid tillfället 737 svarande personer.

söndag 9 januari 2011

dubbdäcksväder

Det mest extrema dubbdäcksväder har nu uppstått i Sverige. Över stora delar av Sverige hindras trafiken, särskilt de som inte har tillräckligt bra däck, att köra vidare. Det skall mycket till att lastbilschaufförer skall stanna på grund av halka.

Dubbdäck finns inte bara för väder som detta, utan mer för det vanliga vinterväglaget, som finns hela vintern. Alltid är det halt någonstans om temperaturen är runt eller under nollan.

När det är så halt som har rapporterats nu så rör det sig om en friktionskoefficent på cirka 0,1, kanske ännu lägre. Kör en lastbil i 80 km/t så behöver den minst 300 meter inklusive reaktionstid för att stanna. Då är risken stor att man hamnar i diket innan det stannar på vägen.

lördag 8 januari 2011

dubbade ruggar för odubbade

Vi som kör dubbat ruggar för de som har vågat välja odubbade däck i dessa halkiga tider. Väderlekstjänsten varnar återigen för svår ishalka särskilt i södra Sverige på grund av snabba temperaturväxlingar runt noll och regn på kalla vägbanor.

Dubbade däck kan ha upp till det dubbla greppet på blankis jämfört med odubbat. Sommardäck skall vi bara inte tala om, men de är ju inte tillåtna vid vinterväglag.

Det finns såväl direkta som indirekta fördelar med dubbdäck.

Direkta fördelar
Ökar greppet på is för den som kör dubbat.
Ger en säkerhetskänsla hos den som kör, som i sin tur ger en mer avspänd körning. I en kritisk situation kan detta ha stor betydelse.

Indirekta fördelar
Dubbdäck ruggar isen för gummit i däcket, vilket förbättrar greppet såväl det egna dubbade däcket som för andra som kör odubbat.
Dubbdäck monteras av på våren då man monterar åter sina sommardäck. Sommardäcken är anpassade för bra grepp sommartid, särskilt på våta vägbanor.
Dubbdäck förhindrar således att man kör med vinterdäcken sommartid, vilket kan vara trafikfarligt. De som kör odubbade vinterdäck och inte bryr sig om att byta till vinterdäck på våren gör sig själva en björntjänst genom att slita ut vinterdäcken i förtid, samt får betydligt sämre grepp på våta vägbanor sommartid. Dessutom försämras bilens körstabilitet.