Dagens besked om att den ena föraren har dömts för bussolyckan utanför Uppsala i februari ifjol är besynnerligt. Hade hon varit berusad eller alltför trött hade man kanske förstått det, men så är väl inte fallet.
Man måste fråga sig om hon har fått adekvat utbildning i att framför en buss under så besvärliga förhållanden och att samtidigt hålla en given tidtabell. Hur mycket ansvar har bussbolaget? Är det ansvarsfullt att släppa iväg en 23-åring att vintertid framföra en stor buss? Hur mycket ansvar har Vägverket för vägunderhållet vid det aktuella tillfället?
Är bussens konstruktion sådan att den kan framföras utan att plötsligt råka i sladd på ett okontrollerat sätt på halt underlag? En buss har stort axelavstånd och om hjulen tappar fästet så blir de vridande momenten som får bussen ur kurs stora, vilket leder till svårigheter att räta upp fordonet igen. Det är ju trots allt frågan om persontransport och därför bör kraven på bussens egenskaper även på svårt vinterväglag vara mycket höga. Tyvärr har vi inga speciella krav på tunga fordons däckutrustning vintertid i Sverige, ännu mindre på bussars egenskaper på halt underlag.
Har polisens utredare tillräckliga kunskaper för att kunna avgöra vad som egentligen orsakade att bussen avvek från den tänkta kursen? Jag anser att fallet borde ha utretts av en specialist inom området fordonsdynamik och med erfarenhet av olycksutredningar. Det finns kanske en chans till det ifall man överklagar domen.
Prenumerera på:
Kommentarer till inlägget (Atom)
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar