måndag 14 april 2008

Voltande stadsjeepar

Jag har ännu inte sett rapporten om voltande stadsjeepar från Folksam, men hoppas få den. I SvD, DN och Aftonbladet 14 april skriver man om Folksams intressanta rapport. Stadsjeepar, eller SUV-bilar som de också kallas är oftast utrustade med M+S-märkta däck. Inte alla dessa är riktiga vinterdäck, utan däck avsedda för bruk året runt. Sådana däck är inte optimerade för vare sig vinterväglag eller sommarväglag. Det innebär att de är inte speciellt bra på något underlag och släpper det i sidled så kan det vara svårt att återfå kontrollen på fordonet innan avåkningen är ett faktum. Först då har man nackdelen med den högre tyngdpunkten som gör att bilen lättare välter.

Bäst är att vintertid använda sig av riktiga vinterdäck och sommartid av riktiga sommardäck. Då får man det bästa greppet på såväl is och snö som på våt och torr vägbana.

Väg- och Transportforskningsinstitutet har skrivit en intressant rapport just om däcksutrustningen på SUV-bilar och deras grepp på is. Där framgår det att det finns M+S-märkta originaldäck som har mycket dåligt grepp på halt underlag.

En iakttagelse jag själv har gjort är att jag ofta blir omkörd av just SUV-bilar trots att jag håller maxfart på landsvägen. Jag undrar om andelen SUV-bilar i trafiken är lika stor som andelen omkörande bilar av SUV-typ? Det skulle vara intressant att höra om det finns någon sådan statistik. Höga farter gör ju naturligtvis problemet ännu större när sidgreppet plötsligt blir för dåligt i en svår situation.

Svar till 'ellerhur' som lämnat en kommentar. Jag håller helt med vad Du skriver, men jag försöker beskriva orsaken till att bilen hamnar i en situation där den voltar. Den måste förlora stabiliteten så att bilen börjar röra sig i sidled. Då först kan voltningsrisken uppstå. Dåliga däck eller dåligt grepp är ofta en anledning till att man tappar greppet bak, ibland i kombination med för hög fart, och bilen börjar färdas med sidan först. Även för lågt lufttryck bak kan förorsaka detta.

4 kommentarer:

ellerhur sa...

Jag undrar om det ens finns någon rapport frånFolksam? Att presentera som en nyhet något som varit känt i minst 10 år känns snarare som ett knep för att få kredd i pressen. TT nappar ju genast.
Biluthyrarna i USA har sedan minst 5 år sedan (då jag såg det) en dekal på SUV-arna som varnar för att bilen voltar lättare än andra

Unknown sa...

se mitt svar till ellerhur i bloggen. Dennes betvivlande av att det finns en rapport från Folksam för stå för honom/henne.

ellerhur sa...

halvard
Jag ber om ursäkt om mitt inlägg kan tolkas som en negativ kommenter på ditt inlägg. Jag borde tydliggjort att jag bara ville kommentera att Folksam med hjälp av TT presenterar ett redan känt faktum som en nyhet.

Unknown sa...

Hej igen,
nej, jag har inte alls uppfattat din kommentar som negativ. Trevligt bara att få bra kommentarer som man kan bemöta. Men jag håller nog inte med om att Folksam bara är ute efter publicitet. Försäkringsbolagens uppföljningar är ofta värdefulla instrument och det skall bli intressant att läsa rapporten (om den nu finns, som sagt!)