Halkan fortsätter att skörda sina offer. Nu med en bussolycka i Göteborg. En person är enligt tidningsuppgiften svårt skadad. Även DN har en artikel.
Tunga fordon är särskilt utsatta vid plötslig halka, de har inte dubbdäck och oftast inte ens däck avsedda för körning på snö och is. Det krävs således stor försiktighet vid framförande av tunga fordon, och speciellt om de är avsedda för personbefordran.
Ledbussar är ännu svårare att framföra vid svår halka. Det händer lätt att den bakersta delen av fordonet viker sig, speciellt om den bakre axeln har sämre däck än däcken på axlarna framför. Frågan är om inte däcken på den bakersta axeln borde vara dubbade.
Man kan fråga sig hur mycket förarna får träna på halkbana med en ledbuss. Vet dom överhuvudtaget hur dom skall reda ut en situation där bussen börjar glida iväg? Om inte så har bussbolaget ett stort ansvar i eventuella olyckor.
Bilderna från olycksplatsen visar tydligt att här har också väghållaren ett jobb att göra. Ett fordon som mister väggreppet bör inte hamna uppe på ett stort stenblock, såsom har skett i detta fall.
Det skall bli intressant att se vem som ställs till ansvar för denna olycka. Jag tror knappast att föraren kan ensamt ställas till ansvar.
lördag 27 december 2008
måndag 22 december 2008
Greppet betyder allt
SMHI fortsätter att varna för halka i södra Sverige. Läs gärna gårdagens blogg.
Bra vinterdäck, gjorda för vårt nordiska klimat är viktiga för att få bra grepp vid halt väglag. Dubbade däck är man säkrast med om vägen är isig, men dubbfria däck kan också fungera bra.
Nordiska vinterdäck, dubbade eller odubbade, är anpassade för vårt klimat där det kan förekomma både snömodd och is. Vinterdäck gjorda för den mellaneuropeiska marknaden är anpassade i första hand för våta vägar. De är stabilare och gör att man kan köra fortare med god säkerhet. Men om ishalkan slår till kan de bli livsfarliga, särskilt om man då kör för fort i tron på att vägen är bara våt. Jag har själv råkat ut för plötslig svartis på E4 utanför Nyköping. Det blev extremt halt och bilar som hade halkat av vägen orsakade långa köer, med risk för kökrockar.
Särskilt viktigt är att köra lugnt och med omdöme. Skall man långt så bör man rasta minst varannan timme. Reta inte upp Dig på andra som bär sig dumt åt.
God Jul!!
Bra vinterdäck, gjorda för vårt nordiska klimat är viktiga för att få bra grepp vid halt väglag. Dubbade däck är man säkrast med om vägen är isig, men dubbfria däck kan också fungera bra.
Nordiska vinterdäck, dubbade eller odubbade, är anpassade för vårt klimat där det kan förekomma både snömodd och is. Vinterdäck gjorda för den mellaneuropeiska marknaden är anpassade i första hand för våta vägar. De är stabilare och gör att man kan köra fortare med god säkerhet. Men om ishalkan slår till kan de bli livsfarliga, särskilt om man då kör för fort i tron på att vägen är bara våt. Jag har själv råkat ut för plötslig svartis på E4 utanför Nyköping. Det blev extremt halt och bilar som hade halkat av vägen orsakade långa köer, med risk för kökrockar.
Särskilt viktigt är att köra lugnt och med omdöme. Skall man långt så bör man rasta minst varannan timme. Reta inte upp Dig på andra som bär sig dumt åt.
God Jul!!
söndag 21 december 2008
Bussar bara gled iväg
Se filmen om de två bussarna som tappade fästet i en isig backe mitt inne i Seattle i USA. Bussarna var nära att förorsaka en mycket svår olycka. Någon meter till och de hade fallit ner på en hårt trafikerad väg 6 meter nedanför.
Så här kan det gå om man har olämpliga däck för vinterkörning. Motsvarande kan hända om man kör med sommardäck vintertid, eller vinterdäck utan dubb som har en gummiblandning i slitbanan som inte har tillfredsställande grepp på is och snö. Tyvärr finns det sådana däck på marknaden även här i Skandinavien.
Nu till jul har SMHI varnat för svår halka. Det har redan hänt flera olyckor sannolikt till följd av halkan. Det gäller att vara beredd med bra vinterdäck och att ta det lugnt. Kör med omdöme, gör inget förhastat och reta inte upp Dig på andra som bär sig dumt åt.
God Jul!
Så här kan det gå om man har olämpliga däck för vinterkörning. Motsvarande kan hända om man kör med sommardäck vintertid, eller vinterdäck utan dubb som har en gummiblandning i slitbanan som inte har tillfredsställande grepp på is och snö. Tyvärr finns det sådana däck på marknaden även här i Skandinavien.
Nu till jul har SMHI varnat för svår halka. Det har redan hänt flera olyckor sannolikt till följd av halkan. Det gäller att vara beredd med bra vinterdäck och att ta det lugnt. Kör med omdöme, gör inget förhastat och reta inte upp Dig på andra som bär sig dumt åt.
God Jul!
söndag 14 december 2008
partiklar i luften
Citybanans tunnelbygge som har påbörjats i Stockholms innerstad är naturligtvis en välbehövlig utbyggnad av infrastrukturen så att fler kan snabbt ta sig fram med tåg i framtiden och med mindre risk för störningar.
Frågan är om man har tänkt på de enorma mängder damm som detta bygge kommer att ge upphov till. I SvD:s artikel beskriver man hur ett 30-tal lastbilar dagligen kommer att dåna förbi bl a en förskola. Smutsen från tunnelbygget följer med lastbilarna upp och sprids ut på gatorna runt omkring. När detta torkar så bildas väldiga mänder damm, även osynliga små partiklar som kan vara hälsofarliga.
I Stockholm är man mycket upptagen med att jaga dubbdäck på grund av påstådda problem med s.k. PM10 partiklar (10 tusendels mm stora). Se mina tidigare bloggar, t ex Nonsens om dubbdäck. Bortsett från att partiklar i luften kommer från många källor, så är problemet med vägdammet på vintern huvudsakligen ett problem i mars/april när vägbanorna torkar upp. Med detta stora tunnelbygge kommer det att bli ett fertal tunnelöppningar där tung trafik ständigt rör sig. Detta pågår hela året och när det är torrt ute ökar problemen med partiklar i luften.
Vore det inte bättre om Miljöförvaltningen ägnade sig åt detta kommande problem än att fortsätta jaga dubbdäck, som är säkerligen ett minimalt problem i förhållande till tunnelbygget? Dubbdäcken har trots allt stor betydelse för säkerheten i trafiken vintertid, även för de som kör odubbat.
Frågan är om man har tänkt på de enorma mängder damm som detta bygge kommer att ge upphov till. I SvD:s artikel beskriver man hur ett 30-tal lastbilar dagligen kommer att dåna förbi bl a en förskola. Smutsen från tunnelbygget följer med lastbilarna upp och sprids ut på gatorna runt omkring. När detta torkar så bildas väldiga mänder damm, även osynliga små partiklar som kan vara hälsofarliga.
I Stockholm är man mycket upptagen med att jaga dubbdäck på grund av påstådda problem med s.k. PM10 partiklar (10 tusendels mm stora). Se mina tidigare bloggar, t ex Nonsens om dubbdäck. Bortsett från att partiklar i luften kommer från många källor, så är problemet med vägdammet på vintern huvudsakligen ett problem i mars/april när vägbanorna torkar upp. Med detta stora tunnelbygge kommer det att bli ett fertal tunnelöppningar där tung trafik ständigt rör sig. Detta pågår hela året och när det är torrt ute ökar problemen med partiklar i luften.
Vore det inte bättre om Miljöförvaltningen ägnade sig åt detta kommande problem än att fortsätta jaga dubbdäck, som är säkerligen ett minimalt problem i förhållande till tunnelbygget? Dubbdäcken har trots allt stor betydelse för säkerheten i trafiken vintertid, även för de som kör odubbat.
fredag 12 december 2008
Dubbväder igen!
Nu varnar SMHI återigen för ishalka, särskilt på de mindre vägarna. På de stora vägarna, som E4 mm saltar Vägverket duktigt så att alla kan köra lite fortare och förhoppningvis även säkrare. Men man kan aldrig vara säker. Jag minns förra vintern när jag skulle upp till Stockholm med bilen en kväll, så blev det glashalt på E4 strax utanför Nyköping. Då hade inte saltbilen hunnit ut i tid. Trafiken stannade ett tag på grund av att någon hade sladdat av vägen och polisen var ute och stoppade trafiken. De släppte loss den igen innan saltbilen hadekommit, så det var lika halt ändå när man försökte accelerera.
Kör dubbat så är Du bättre förberedd! Det är precis samma sak som att ta på sig säkerhetsbältet.
Kör dubbat så är Du bättre förberedd! Det är precis samma sak som att ta på sig säkerhetsbältet.
Prenumerera på:
Inlägg (Atom)