Tidningarna är fulla av artiklar och spekulationer om Saab.
SAAB skulle egentligen inte vara någon dussinbil, vilket den tyvärr har blivit på grund av marknadens obevekliga krafter att ständigt öka tillverkningstakten. Redan på -80 talet kommer jag ihåg när man hos Saab berättade att 'nu har vi planer på att öka till 150 tusen bilar per år'. Det blev aldrig så, förra året lär de inte ens ha gjort 100 tusen bilar.
Saaben byggdes runt föraren på sin tid, den var känd för det. De hade egna duktiga konstruktörer, som brann för sin uppgift. Men något gick snett, ägarna sålde verksamheten med ursäkten att en biltillverkare måste tillhöra en stor koncern för att kunna tillgodogöra sig den snabba utvecklingen. Samma sak sades om Volvo när de såldes till Ford. I båda fallen har de stora ägarna misslyckats att utveckla sin egen verksamhet åt rätt håll, låt vara att ta hand om de tillverkare de har köpt upp.
Saab har varit en bil som på sin tid valdes på utlandsmarknader av köpare som läkare, jurister och andra högt uppsatta personer. Men på grund av att tillverkaren har samtidigt försökt göra bilen åtkomlig även för vanligt folk, så har bilen tappat sin image. Frågan är om man istället för en nedläggning skulle kunna tillverka en ny framtidsbil, anpassat till morgondagens krav på miljö och säkerhet, för kunder som gärna betalar extra för att få något som endast ett fåtal äger. Antalet anställda blir förstås kraftigt reducerat, men det kan ändå ge möjlighet att driva en viss verksamhet vidare. Vi har säkert kompetensen i Sverige, frågan är om vi vågar. Politikerna har en svår uppgift, särskilt om verksamheten i Trollhättan skall läggas ned.
Det är minst sagt spännande att se vad resultatet blir av GM:s beslut inatt.
Prenumerera på:
Kommentarer till inlägget (Atom)
2 kommentarer:
SAAB var redan fallferdigt nar GM kopte det. Konstiga "udda" bilar som SAAB byggde skapar ingen marknad som ar tillreckligt stor, men det begrep inte SAAB. Om man inte begriper marknaden ska man inte leka med den.
Det var väl precis det som Saab skulle vara, en udda bil!! Att vara en bil som alla andra är meningslöst, då hamnar man i fällan att man måste tillverka till en låg kostnad eftersom man inte kan ta ordentligt betalt.
Man var ju udda ett litet tag med turbon, men det räckte bara ett tag. Det hade behövts mer, men det var ju också många andra faktorer som spelade in, som Saab själva inte hade någon kontroll över, t ex valutakurser mm. Samarbetet med Lancia kostade nog också på. Annars var ju Saab 9000 en underbar bil, hustrun tycker fortfarande det var den bästa bilen vi har haft. Jag hade en 900 Turbo i många år, som var en härlig bil att köra.
Skicka en kommentar