söndag 21 november 2010

Dubbdäck gör mest nytta i söder

Uppgiften om att norrlänningar har upp till 90 % dubbdäcksandel visar att när man ofta kör på isbelagda vägar så behöver man det extra grepp som dubbdäck ger. Aftonbladet. GP. UNT.

Ändå är det så att dubbdäcken gör minst lika stor nytta i söder, om inte större. I södra Sverige ligger ofta temperaturen och svänger runt fryspunkten, vilket gör att is, ibland svart is som inte syns på ren asfalt, kan uppstå med stor överraskningseffekt.

Dessutom har dubbdäcken en ruggingseffekt på isen som är ännu viktigare i södra Sverige eftersom fler kör odubbat.

Odubbade däck polerar isen när de glider eller spinner på isen och det blir bara halare för de som kommer efter.

Vid mycket låga temperaturer, som kan förekomma oftare i norr, kan odubbade däck ha lika bra grepp som dubbade däck. Därför kan man kanske säga att det fungerar bättre med odubbat i norr än i söder! Men norrlänningarna kör nog vidare på sina dubbade däck.

Inga kommentarer: