söndag 20 april 2008

Road racing

På väg hem idag på Nissastigen mötte jag 3 bilar och bakom dem i en svag vänsterkurva skymtade jag två MC:n. Den första MC:n låg i en omkörning när jag passerade honom. Hastigheten var säkert mycket hög, och en omkörning på den smala Nissastigen med mötande trafik var mycket olämplig. Max 90 km/t råder på det aktuella stället strax före järnvägsviadukten vid Hestra. Deras fart genom det efterföljande 70-området med korsande väg kan man bara gissa.

I en sådan situation inser man att det är inte så konstigt att det händer olyckor med MC:n, särskilt när de bedriver något som närmast liknar road racing på en vanlig landsväg. Någon kontroll av hastigheterna förekommer överhuvudtaget inte numera, så Vägverkets nollvision borde omedelbart avskaffas. Den är ju helt meningslös så länge trafiken kan göra som den behagar.

Man har läst om MC-förare som har blivit så svårt skadade att de sedan ligger helt förlamade. Har de ingen respekt för att det finns mycket annan trafik också? Bortsett från ett förstört liv så är det ju dessutom vi, var och en, som får betala den efterföljande vården. Dagens SvD artikel visar att i just detta fall var det vänstersvängar som orsakade alla tre dödsolyckorna, men för höga hastigheter i förhållande till trafiksituationen har också en stor betydelse i sammanhanget.

Inga kommentarer: