tisdag 10 februari 2009

Lika dubbantal

Teknikens Världs nya test av dubbade däck med olika antal dubb redovisas i Aftonbladet. Vägverket har, som ett av sina många förslag att minska dubbdäckens påstådda negativa effekter, föreslagit att dubbantalet skall regleras så att man får lika många dubb i däck med samma ytterdiameter. Idag kan ett 16 tums Volvodäck, t ex 205/55R16, ha 130 dubb enligt reglerna, medan ett 195/65R15 däck, som har samma ytterdiameter är begränsat till 110 dubb. Detta har ansetts ologiskt och lite onödigt. Regeln togs fram långt innan lågprofildäck var vanliga och då ett 16 tums däck oftast var betydligt större än ett 15 tums däck. Så är det inte idag på personbilar.

Mot bakgrund av att Teknikens Värld i sina tester av vinterdäck tidigare har propagerat hårt för dubbfria däck och genom att anpassa sina test metoder kunnat visa att de fungerar lika bra som dubbade däck, så får denna nya undersökning ett löjets skimmer över sig. Man menar att egenskaperna på is blir sämre med färre dubb, vilket i och för sig är riktigt, men lite löjligt med tanke på vad de har hävdat i tidigare tester.

Det finns de som menar att bilister som väljer att köra med dubbdäck i framtiden (kanske inte så många om det blir kraftiga restriktioner och kostnader) bör ha tillgång till dubbdäck med riktigt bra bett. Då vore det logiskt att man istället ökar antalet dubb i 15 tums däck till 130, alltså samma som i 16 tum och uppåt med samma ytterdiameter. Med tanke på dagens debatt om dubbdäckens påstådda bidrag till luftföroreningar är det knappast läge att ställa sådana krav. En eventuell ändring av dubbantalet måste dessutom accepteras i alla de nordiska länder där dubbdäck används. Däcktillverkarna kan omöjligen ha olika antal dubb för olika marknader, som redan idag är mycket små i relation till den europeiska marknaden för vinterdäck.

Justeringen av dubbantalet måste ses som förnuftigt med tanke på den uppblåsta debatten om dubbdäckens påstådda negativa effekter. Ingen har klagat tidigare på att en Volvo med 15 tums dubbdäck har sämre säkerhet än samma bil med 16 tums dubbdäck med samma ytterdiameter. Att det sedan med Vägverkets förslag blir en reducering av antalet även för de däck som idag har 110 dubb är en annan historia (ex.vis 195/65R15 får 97 dubb istället för 110). En teknisk information är att antalet dubb inte räknas utifrån däckets ytterdiameter, utan utifrån däckets rullomkrets, som faktiskt är mindre än den fria omkretsen. Det innebär för 195/65R15 tre dubbar färre än om man skulle utgå ifrån ytterdiametern.

Dubbdäck behövs vintertid också för de som kör odubbat, men tyvärr måste vi nog se minskat antal dubb som en kompromiss mellan säkerhet och miljö/hälsokrav.

Inga kommentarer: