DN Debatt idag 18 september behandlar frågan om regeringens planer på att låta kommunerna själva bestämma om dubbförbud på vissa gator i tätorter. Ett sådant beslut kan på lite sikt leda till att dubbdäck försvinner nästan helt från gatorna, något som Vägverket skulle applådera eftersom det minskar deras kostnader för vägunderhåll.
Konsekvensen blir att säkerheten på vägarna, såväl vintertid som sommartid blir avsevärt sämre för alla bilister. Dubbarna ruggar isen och förbättrar greppet även för de som kör odubbat. Den ruggade ytan på vägbanan ökar också greppet påtagligt när vägbanan är våt. Detta ökar också säkerheten för alla.
En annan allvarlig konsekvens blir att väghållarna tvingas ta till andra metoder för att bekämpa halkan. Sand ger upphov till mycket damm, som ökar problemet med små partiklar i luften, säkerligen mycket mer än vad dubbdäck gör. Salt är heller ingen bra miljömässig lösning. Återstår andra kemikalier som vi inte vet så mycket om.
Regeringens förslag är uppenbarligen ett hastverk för att lugna upprörda känslor på Hornsgatan i Stockholm, där Trafik- och Miljöborgarrådet Ulla Hamilton har tvingats begära att regeringen skapar nya regler som minskar dubbdäcksanvändningen. Problemet ligger dock inte i dubbdäcken, utan i att Hornsgatan har en enorm trafikmängd som skapar partiklar i luften året om, inte bara på vintern. De farligaste partiklarna är de riktigt små, som kommer från avgaser, vedeldning mm. Detta bortser man dock ifrån i debattens hetta där dubbmotståndare vill ha bort dubbdäcken. Vägverket, som har ett ekonomiskt intresse i detta, underblåser det hela med att driva kampanjer om PM10-partiklar.
Prenumerera på:
Kommentarer till inlägget (Atom)
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar