I DN Alltommotor.se skriver man om VTI:s senaste undersökningar av partikelbildning. Problemet är bara att man använder en gammal karusellmaskin från 40-talet för att slita däcken mot vägbanan på ett sätt som är helt orealistiskt. Forskarna skrämmer upp politikerna till att ta onödiga beslut om dubbförbud. Dubbförbud kan orsaka stora hål i en familjs redan tunna plånbok. Ekonomin för sådana bilägare tar varken forskare eller politiker hänsyn till. Det är en sorglig historia att ett statligt institut skall ägna sig åt forskning på det sättet. Vägverket är en av sponsorerna till projektet bakom provningarna och de vill ju helst ha bort dubbarna för att slippa kostnaderna för vägslitaget. Det har till och med VTI själva visat i en annan rapport om beläggningsslitage i Stockholmsområdet.
Kampanjen mot dubbarna fortsätter trots att regeringen redan har tagit ett beslut om lokala dubbförbud, så kan man undra vad meningen med den här senaste rapporten egentligen är.
Nanopartiklarna som man nämner finns redan i stora mängder (runt 50 miljoner per liter luft på Hornsgatan) hela sommaren då det överhuvudtaget inte finns några dubbdäck på gatorna. Men det problemet vill man inte ta i.
Dubbfria däck kan vara mycket bra i många situationer, men de ersätter aldrig dubbeffekten på blankis, som ju kan förekomma i södra Sverige, beroende på ett klimat som oftare numera pendlar runt noll grader C.
Prenumerera på:
Kommentarer till inlägget (Atom)
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar