Rapporterna om det svåra isläget i Östersjön med fartyg som riskerar att få svår slagsida och andra som driver upp på land är trots allt ganska normala då riktig vinter råder och det uppstår kraftig isbildning på havet.
Det som är förvånande är att även här, liksom hos de som ansvarar för väg- och gatuunderhållet, har man påverkats av alla påståenden att vi går mot varmare tider även vintertid. I år har detta inte slagit in. Vi har fått en rejäl vinter och tack vare att vägunderhållet har försämrats avsevärt under senare år så har bra dubbade vinterdäck på bilarna varit en förutsättning för att ta sig fram någorlunda säkert. Motormännen har i en enkel, men tydlig undersökning visat att bilar utrustade med dubbfria däck under december och januari har lett till dubbelt så många dödsfall som bilar med dubbdäck. Klarspråk! Läs gärna mitt inlägg i Newsmill.
De som ansvarar för våra isbrytare tyckte nog att man gott kunde hyra ut Oden, en av våra största och bästa isbrytare för en forskningsresa till Antarktis. Detta är skrämmande, och de som använder våra skattepengar på detta vis måste ställas till svars. Fartyget är således på en joy-ride till andra sidan jordklotet, medan fartyg kämpar mot isen i Östersjön med risk för människors liv. Till och med isbrytarna lär köra fast i isen enligt de senaste rapporterna.
Till detta kan vi lägga alla problem med tak på relativt nybyggda hallar som har rasat in samt alla problem med moderna tåg som inte klarar sig en svår vinter.
Konklusionen av detta är att årets vinter har visat att myndigheter och politiker har grovt underskattat behovet av ett väl tilltaget skydd mot vinterns svårigheter. Det är nog dags att vakna!
Prenumerera på:
Kommentarer till inlägget (Atom)
1 kommentar:
Det finns nog ett samband mellan media extremt överdrivna klimatalarmism och vi blir tagna på sängen bara för att det är vinter. Just apropå däck tycker jag man stött på den typen av korkade resonemang att ”nu när det är så mycket varmare ” behövs inte dubb däck osv.
Sedan får man nog inse att väder kan ställa till det, personligen fattar jag inte varför just tåg skulle gå i ur och skur eller ännu mindre varför SJ skall ersätta en massa gnälliga stockholmare för att de får vänta på perrongen. Mig veterligen har ingen bilist fått tillbaka på drivmedelskatten för att vägarna är ofarbara eller livsfarliga.
Skicka en kommentar