DN skriver att dubbförbud kommer med införandet av miljözoner. Detta är att gå lite i förväg.
Med anledning av att Transportstyrelsen har skickat en utredning till Näringsdepartementet angående miljözoner i tätorter, som även inkluderar ett förslag att kommuner skall själva få besluta om lokala dubbförbud, så har jag skrivit ett yttrande. Det yttrandet innehåller alla väsentliga argument för varför dubbdäck inte skall förbjudas, ens lokalt. Framförallt blir det betydligt sämre grepp för alla som då kör med odubbade däck, rent livsfarligt när det är is på gatan.
Läs gärna yttrandet här.
Prenumerera på:
Kommentarer till inlägget (Atom)
2 kommentarer:
Bland det bästa jag sett i ämnet, som vanligt. På sikt kanske dubbdäcken bör förbjudas, men våra kommunalPOLITIKER har en tendens att införa slumpmässiga åtgärder utan att beakta konsekvenserna. I Göteborg handlar det om många kullar och backar som redan idag orsakar stora trafikproblem redan vid liten halka, det kommer bara att bli värre om färre använder dubbdäck!
Se min Blog
Hej Mike!
Tack för värmande ord. Om dubbdäck skall förbjudas på sikt krävs dock att man kan ersätta dubbdäckens ruggningseffekt på ett tillfredsställande sätt. I så fall tror jag inte man behöver ett förbud, det löser sig nämligen självt genom att bilisterna väljer ett bättre alternativ.
Skicka en kommentar