Nu är snart vintern på väg.
Aftonbladet skriver om svarthalkan som inte syns.
Har Du kört med dubblösa vinterdäck under sommaren och tror att Du kommer att köra säkert under vintern så lever Du ännu farligare än vad Du gjorde under sommaren. Vinterdäck på sommaren är mjuka, har dåligt våtgrepp och slits ner onödigt fort. När vintern närmar sig så behöver man bra däck. Bäst är naturligtvis nya dubbdäck. De har ju heller inte fått slitas ner i onödan under sommarhalvåret även om dom har rullat redan en säsong förra vintern.
Man skall vara väl förberedd på vintern. Titta gärna över kylarvätskan, bromsvätskenivån och spolarvätskan, som bör bestå av minst 30, helst 40 % frysskydd. Om motoroljan är gammal bör även den bytas för motorns bästa och lägre bränsleförbrukning.
En borste i bilen är heller inte dumt att ha och har Du lädersäten bör Du ha sittdyna som reflekterar kroppsvärmen.
Lagen säger att däcken skall ha minst 3 mm 1 december till 31 mars vid vinterväglag. 3 mm är emellertid väldigt lite. Titta gärna på ett däck som bara har 3 mm mönsterdjup kvar, det ser nästan utslitet ut. Nej, minst 5 mm skall man ha vintertid. Jag skulle aldrig drömma om att ha mindre.
Till sist, montera vinterdäcken i god tid så att de hinner slitas på ytan lite innan den första snön och isbarken. Jo, en sak till, pumpa gärna i ett par hekto extra i vinterdäcken. När temperaturen går ner så sjunker också trycket.
Prenumerera på:
Kommentarer till inlägget (Atom)
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar