I en artikel i GP skriver man om att dubbdäck troligen orsakar 15-20 dödsfall per år i Göteborg. Detta är inte sant, folk ramlar inte ner på gatan och dör på grund av dubbdäck, men det är det forskarna försöker antyda med sina vilseledande uttalanden. I verkligheten är det så att man har funnit att antalet förtida dödsfall stiger under vinterhalvåret. Med statistiska analyser försöker man visa att det är dubbdäck som orsakar detta, men det finns också många andra faktorer som säkerligen påverkar ökningen av PM10. Så är det till exempel i många europeiska städer, där det inte finns några dubbdäck. PM10 ökar kraftigt vintertid för att vid vissa tillfällen överskrida gränserna.
I en rapport (Hälsoeffekter, vägdamm, redovisning 110225, Stockholms Miljöförvaltning) som ligger till grund för artikeln skriver man att vägtrafiken också ger upphov till stora utsläpp av avgaspartiklar, men att dessa är så små att de knappt bidrar till PM10-halterna. Detta är återigen ren bluff. Sanningen är att de små avgaspartiklarna är så små att de knappt väger någonting jämfört med de större och tyngre PM10-partiklarna. PM10 mäts i massa, alltså mikrogram per kubikmeter, medan avgaspartiklar mäts genom antal. På en hårt trafikerad stadsgata kan det förekomma 100 miljoner partiklar per liter luft! Dessa ytterst små partiklar kommer ner i lungorna och lägger sig över stora ytor. Om detta vill man inte tala.
Rapporten tar överhuvudtaget inte upp frågan om konsekvenserna långsiktigt av ett dubbförbud, vilket är det forskarna gärna vill se.
Dubbdäck sparar liv, det har visats av olika experter, bland andra av VTI. Dessutom skapar de grepp för de som kör odubbat och åker omkring och polerar vintervägen så att det blir ännu halare för bilen som kommer efter.
Prenumerera på:
Kommentarer till inlägget (Atom)
1 kommentar:
Om jag dör som 87 år och 25 dagar eller 87 år och 12 dagar spelar inte så stor roll..............
För det är den typen av pseudodödlighet de pratar om.
OM jag däremot någon gång mellan 20-65 räddades från en dödsolycka på väg till jobbet tack vare dubbdäck spelar stor roll.
Skicka en kommentar