Härförleden hörde jag först en bil som kom med dubbdäck och några dagar senare en till. Att köra med dubbdäck nu är naturligtvis inte bara olagligt, utan dumt ur flera synpunkter. De slits ut snabbt och blir odugliga som vinterdäck när den tiden kommer, körstabiliteten är betydligt sämre än sommardäck och de bullrar.
Många döda i helgtrafiken
Man kan undra hur många av bilarna i dessa olyckor har haft vingliga vinterdäck i värmen. SvD
Dra ur dubbarna
Om man nu har gamla vinterdäck som man vill slita ut under sommaren, alltså utnyttja de sista millimetrarna ner till 1,6 mm så skall man dra ur dubbarna. Det är inte så svårt. Med en bra tång så tar det inte så lång tid, men det kan vara lönt att montera av hjulen.
Kolla bromsarna
Då kan man också inspektera bromsbackar, skivor mm, samt göra rent på insidan av fälgarna så blir balansen bättre.
Ingen rost får finnas mellan lättmetallfälg och navet
Skrapa bort rosten med en stålborste där fälgen ligger an mot navet, detta är speciellt viktigt med lättmetallfälgar.
Dra hjulbultarna med momentnyckel
Har man en momentnyckel när man drar fast hjulen efteråt så har man gjort ett riktigt proffsjobb! Tyvärr är det alltför många verkstäder som drar fast hjulbultarna så hårt att de är nästan omöjliga att lossa utan specialverktyg.
Kolla lufttrycket till slut
Sliter man ut gamla vinterdäck på sommaren så är det inte fel att öka lufttrycket med 2-3 hekto. Vinterdäck har mjukt gummi i slitbanan och stabiliteten blir ännu sämre av värmen sommartid.
Annars lugnt på vinterdäcksfronten
Nu på sommaren blir det väl inte mycket om vinterdäck i media, men dyker det upp något intressant skall jag försöka bevaka det. Vi hörs annars till hösten när nästa vinterdäckssäsong börjar.
DN DN
SvD
AB
Prenumerera på:
Kommentarer till inlägget (Atom)
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar