Nu har man funnit farliga nanopartiklar i luften i T-banan i Stockholm enligt forskare från KTH.
På gatan förekommer också mycket nanopartiklar, kanske uppåt 100 miljoner per liter luft när det är som värst på en högtrafikerad gata som Hornsgatan, där också mätningar görs kontinuerligt. Där lär partiklarna huvudsakligen komma från förbränning, men naturligtvis även en viss mängd från slitage av bromsar, vägbanan mm.
På Hornsgatan råder dubbförbud under vinterperioden för att minska mängden PM10-partiklar (i storleksordningen 1000 gånger större massa än en nanopartikel). I DNs artikel sägs att en lösning är att göra så att partiklarna blir mindre farliga genom att göra dem större. Jag förstår ingenting. Här förbjuder man dubbdäck för att minska de minst farliga, riktigt stora partiklarna, medan man inte bryr sig så värst mycket om nanopartiklarna som finns i gatuluften.
Bäst är att sitta i sin bil, särskilt om man har ett hyggligt luftfilter som tar bort en del av dammet.
Larmrapporterna om olika partiklar som kan finnas i luften, oavsett om de är i T-banan eller på gatan är kraftigt överdrivna. När det gäller frågan om dubbdäcken, så används argumentet på ett tveksamt sätt för att få politikerna att förbjuda dubbdäck. Säkerhetsaspekten bortser man helt ifrån, särskilt det faktum att dubbdäcken ökar greppet för de odubbade däcken, som bara polerar isen.
Prenumerera på:
Kommentarer till inlägget (Atom)
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar