Återigen visar däcktesterna som börjar poppa upp i tidningarna att dubbdäcken är klart överlägsna på vinterväglag. Med odubbade däck är man tvungen att rugga isen särskilt för att få någorlunda repeterbara resultat. På vägarna sker det med automatik så länge dubbdäcken är tillåtna.
Aftonbladet har testat flera stora märken och dessa är trots allt rätt lika varandra. Skillnaderna är inte så stora bland de fem-sex bästa däcken. Däremot visar testet väldigt tydligt att däck gjorda för centraleuropa är inga bra vinterdäck för nordiskt vinterväglag.
Vi Bilägare har visat i sitt senaste test av odubbade vinterdäck att de är klart olämpliga att använda sommartid. Tyvärr kommer allt fler att använda odubbade vinterdäck även sommartid om myndigheterna förbjuder användning av dubbdäck inne i städerna. Detta är en mycket olycklig utveckling som kommer att straffa sig trafiksäkerhetsmässigt såväl vinter- som sommartid. Men det begriper inte politikerna. Politikerna kommer och går och de slipper snart ta ansvaret för tokiga beslut.
Tyvärr fortsätter Vi Bilägare att kalla odubbade vinterdäck för friktionsdäck. Möjligen har de friktion på torr asfalt, men knappast på is.
Teknikens Värld har också publicerat sitt test och där framgår också att dubbdäcken är vinnare, även om Teknikens Värld har ett annat sätt att se på däcken gjorda för centraleuropa. Det är ju helt enkelt en fråga om hur man viktar de olika vägegenskaperna. Men det var i sammanfattningen ett dubbdäck som vann totalt.
Prenumerera på:
Kommentarer till inlägget (Atom)
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar