tisdag 8 januari 2013

Äntligen!

I SvD skrivs om en ny undersökning gjord för Trafikverket, som visar att PM10-partiklar, de som kommer från bland annat dubbdäck, inte är det allvarliga problemet i tunnlar. PM10-partiklar är relativt avgaspartiklar stora och fastnar för det mest i fordonets kupéfilter. Naturligtvis måste även bussar ha liknande kupéfilter för att skydda ockupanterna.

Just detta har jag hävdat tidigare när det gäller körning i tunnlar, medan Miljöförvaltningen har sagt att det finns allvarliga problem med PM10 i just tunnlar. Eftersom det inte finns gående eller cyklande i tunnlarna, och knappast motorcyklister heller under vintertiden, så är det således inget allvarligt problem med dubbdäck.

Här en artikel ytterligare samt en blogg jag skrev den gången om konspirationen mot dubbdäck. All fokus 2009 var på dubbarna, inget på avgaserna.

Skönt att man äntligen har gjort en undersökning för att visa var problemet sitter, alltså avgaserna. Förbjuder man bilarna så behövs heller inga tunnlar. Billigt och bra.

Skämt åsido, nu är det dags att ta fram filter som är tillräckligt bra för att fånga upp även nanopartiklarna.

Inga kommentarer: