torsdag 15 oktober 2009

Ännu halare utan dubb

Halkan slår till redan innan den egentliga vinterdäckssäsongen i stora delar av mellansverige där de flesta bilar finns. När kommunerna har lyckats utradera dubbdäcken i en nära framtid så kommer vägbanorna att bli ännu halare då vattnet fryser till. Anledningen är att ruggningen försvinner, vilket har betydelse året om. Väghållarna kan inte göra mycket åt detta.

Dubbförbud som flera kommuner vill införa i tätorter är därför fel väg att gå. Man skall inte tvinga bilister som är ovana att köra på ishal väg att köra odubbat bara för att de ibland måste köra in i tätorten.

Flera artiklar berättar om olyckorna.

3 kommentarer:

Unknown sa...

Att förbjuda vissa typer av däck på vissa ställen: vem kom ens på tanken !?!? Det är ju inte en kompromiss utan idioti !!

Lägg en straffskatt på nya dubbdäck istället på säg 5% - så kan dom som absolut behöver dessa fortsätta, medans majoriteten troligen väljer lite billigare dubbfria !?

Jag har kört både dubbat och odubbat och tycker att moderna friktionsdäck är förvånansvärt bra. Förr vintern var vi i fjällen i en framhjulsdriven minibuss med dubbfritt och tog oss tom upp på en isgata (ren is jag halkade som bambi i mina vinterkängor) !

Just nu har jag dubbade vinterdäck i bra skick - skall jag slänga dessa för att jag ev måste in i tätort ngn gång per år !?! Eller skall jag stanna och byta däck mitt på vägen innan jag kör in i Stockholm !?!?
Ge konsumenterna/trafikanterna en chans till långsiktiga val.
Jag är övertygad om att dubbdäck orsakar sämre luft, troligen pga tyngre partiklar, men några 100-tals dödsfall tror jag inte på !
/K

Unknown sa...

Hej Klas,
Tack för Dina kommentarer. Jag tycker dock inte att man skall straffbeskatta de som kör med dubbdäck. Anledningen är helt enkelt att de skapar grepp för de som kör odubbat. Det är också därför Du har kunnat köra utan problem med dubbfria däck. Många familjer har det kanske inte så gott ställt, men behöver dubbdäck för att känna sig säkra när de kör barnen hit och dit. Det ska dom inte straffbeskattas för.

Visst finns det flera bra dubbfria däck, men för den som tvingas köpa nya däck bara för att kunna köra in i tätorten kan det bli ekonomiskt kännbart.

Väljer man dubbfritt så bör man hålla sig till vinterdäck utvecklade för den nordiska marknaden.

Du har helt rätt i att dubbdäck inte orsakar några dödsfall, som en del samvetslösa forskare har velat påskina. Däremot orsakar mycket mindre partiklar som kommer från avgaser och förbränning en för tidig död, oftast hos redan sjuka.

Unknown sa...

Well - jag tycker nog en liten avgift kan vara på sin plats eftersom man trots allt kan konstatera att det är miljöfarligare (även om man kan debattera i vilken utsträckning).
Och med en rimlig avgift så kommer fler övergå till friktionsdäck, men fortfarande ett stort antal stanna kvar vid dubbat - dvs det blir mindre miljöpåverkan men fortfarande dubbar som ruggar vägytan och en valfrihet för dom som absolut vill köra dubbat.

Vid min fjällenresa så var det inte ngn bil med dubbat som hade ruggat upp vägbanan - det ligger bara en stuga på den vägen där det var blankis faktiskt - och vi var dom enda som var där :)
Moderna friktionsdäck för nordiska förhållanden är faktiskt förvånansvärt bra ! De flesta som jag har talat med som har provat blir väldigt förvånade.

Och i de flesta fall, dock långt ifrån alla, så funkar det väldigt bra med friktionsdäck, särskilt om "ngn" ruggar ytan lite. Blir det blixthalka ett par dagar om året så kan man ju ta det lite lugnare och öka avstånden så får man det där 0.5 - 1 m extra i bromssträcka som man kan behöva i extrema fall... (och då är det ofta märket/modellen av däck som betyder mest inte dubbat/odubbat)

/K