I sin kampanj mot dubbdäck som Vägverket för, säger man att dubbdäck är en stor källa till partiklarna. Är det ett skrivfel eller ett tankefel kan man fråga sig. Dubbdäcken är kanske en källa till stora partiklar, men inte en stor källa till partiklarna. När myndigheter och forskare mäter PM10 i luften så mäter man massan. Massan hos en bilavgaspartikel är 1000 gånger mindre än massan hos en PM10 partikel. Eftersom PM10 är så stora jämfört med de s.k. nanopartiklarna som kommer från avgaser och annan förbränning, så är antalet litet. De stora partiklarna fastnar lättare i andningsvägarna får man förmoda. De små nanopartiklarna däremot, runt 50 miljoner per liter luft i luften på Hornsgatan sommar som vinter följer lätt ner i lungorna och ut i alveolerna där utbytet med blodet sker.
Men nu är det frågan om att få bort dubbdäcken. De kostar en del för Vägverket i slitage av vägbanorna och det är mycket bra att kunna skylla på miljö och hälsa, även om man inte talar om hela sanningen. Argument om vägslitage som kostar pengar väger inte lika tungt i dessa dagar.
I DN 7 okt skriver man att man förutser dubbförbud i hela innerstaden så småningom i Stockholm. Följer flera städer efter så är snart dubbdäcken borta även utan ett totalförbud. Då halkar alla omkring under lika förutsättningar åtminstone.
AutoMotorSport har en mycket initierad artikel om dubbdäcksfrågan. Läs gärna den.
Hela hysterin om dubbdäckens farlighet har byggts på den felaktiga föreställningen att de producerar mest partiklar, vilket är helt fel! Politikerna tar på sig ett stort ansvar.
Prenumerera på:
Kommentarer till inlägget (Atom)
3 kommentarer:
När skall vi få tjaffset om dubbdäckens existens ur världen?
Jo svaret är när förbudet börjar träda i kraft och när de sista motsträviga gubbarna Halvard Nilsson och Robert Collin inser att olyckorna faktisk inte ökar och att dubbförbudet kanske inte var så dumt ändå.
Nä alla politiker stå på er så att vi får bort järnskrotet i däcken.
När skall vi få tjaffset om dubbdäckens existens ur världen?
Jo svaret är när förbudet börjar träda i kraft och när de sista motsräviga gubbarna Halvard Nilsson och Robert Collin inser att olyckorna faktisk inte ökar och att dubbförbudet kanske inte var så dumt ändå.
Nä alla politiker stå på er så att vi får bort järnskrotet i däcken.
Det är aldrig trevligt med anonmyma kommentarer, som dessutom är ohyfsade, men jag publicerar Ramses ändå. Nu beslutade regeringen idag att förbjuda dubbdäck, indirekt genom kommunerna, de vågar väl inte ta ansvaret själva, så i varje fall blir Ramse nöjd. Han får som han vill.
Nu kan vi alla så småningom halka runt under samma förutsättningar och dessutom polera vägbanan för den som kommer efter.
Skicka en kommentar