I en ny rapport från VTI visas att däckens friktion har större betydelse för säkerheten än antisladdsystem. Rapporten, R662 av Mattias Hjort på Statens Väg- och Transportforskningsinstitut finns också att ladda ner på VTIs hemsida.
Testet utfördes som undanmanövertest på vinterväg, dvs is och gjordes enbart med odubbade vinterdäck, dels ett däck av nordisk typ där egenskaperna på is har prioriterats, dels tre däck av centraleuropeisk typ, där prioriteringen ligger mer på våt väg.
De centraleuropeiska däcken visade sig ha 20-30% längre bromssträcka än det nordiska däcket, vilket bekräftar prioriteringsordningen på is resp. våt väg.
Med antisladdsystemet avstängt kunde det nordiska däcket i undanmanöverprovet klara 68 km/t och de europeiska 62 km/t. Med systemet aktiverat ökade hastigheten bara 1 km/t för samtliga däck, en skillnad som är obetydlig om man jämför med skillnaden mellan däcktyperna.
Vägverkets Claes Tingvall har länge talat om vikten av att alla bilar är utrustade med antisladdsystem. Frågan är om inte Vägverket borde lägga lite mer krut på att bilisterna använder rätt typ av däck istället för att bara propagera för att dubbdäcken skall bort. När dubbdäcken försvinner finns stor risk att många bilister väljer centraleuropeiska däck som de använder året runt.
En slutsats Mattias gör är att i testerna har förarna varit medvetna om vilka däck som sitter under bilen och om antisladdsystemet var på eller ej. För en vanlig bilist som inte är medveten om detta kan alltså antisladdsystemet ha större betydelse än vad som vistas här, men det återstår att bevisa.
Mattias arbete är ett mycket intressant inslag i debatten om vinterdäck. Synd bara att han inte hade med dubbdäck också. Å andra sidan var isen kanske så grov att dubbarna hade haft liten verkan.
Prenumerera på:
Kommentarer till inlägget (Atom)
1 kommentar:
Tycker i och för sig att testen är lite meningslös. ESP förbättrar inte främst undanmanöverförmågan utan häver sladden preventivt när bilen håller på att sladda i väg. Alternativt stabiliserar bilen när den håller på och sladdar. ESP hjälper en att hålla sig på vägen med hyfsad kontroll inte att köra slalom fortare.
Bla aftonbladet har väll gjort den testen du efterlyser, om jag inte minns fel så var dubbdäcken bäst på ”älgtest”.
Skicka en kommentar