I SvD skriver man om att förbifarten Stockholm inte kan byggas på grund av luftföroreningsproblem skapade framförallt av dubbdäck. Detta är att sticka huvudet i sanden (eller partiklarna!). Problemet med tunnlar är inget nytt och förekommer inte bara på vintern då dubbdäcken finns. I en intervju i tidningen säger en busschaufför att 'vi sitter i avgaser åtta timmar om dagen'. Exakt, det är avgaserna som är problemet, och det året runt. Att skylla på dubbdäcken är bara en del av konspirationen att få bort dubbdäcken, som forskare, politiker och myndigheter håller på med. De vill inget annat än spara pengar, i detta fall på bekostnad av säkerheten.
Dubbdäck ger ökad säkerhet på ishala vägar och det är viktigt, framförallt för de som har valt att köra odubbat. Att straffa bort eller till och med förbjuda dubbdäcken är orättvist och i längden livsfarligt.
Problemet i tunnlar måste lösas med en bättre ventilation (året runt), men det kostar väl för mycket?
För bussarnas del bör det räcka att utrusta dem med effektiva kupéfilter och ett lagom övertryck så att inte luften läcker in vid otäta dörrar. Flygplan är ju täta, så omöjligt skall det väl inte vara.
Prenumerera på:
Kommentarer till inlägget (Atom)
4 kommentarer:
Vem bryr sig om vad ett fåtal miljökommunistiska journalister dravvlar om. Det finns redan ett go för projektet.
Dessutom så har du en extremt stor folkmajoritet bakom.
Även om jag själv inte skulle använda så hårda bedömningar av journalister som Brodeur gör, så blir man åndå besviken på att dom har svalt uttalanden om att dubbdäcken är boven när det gäller PM10 utan att ifrågasätta riktigheten. De skulle bara behöva gå till Hamburg så ser de att även de överskrider värdena på PM10 vintertid utan ett enda dubbdäck i trafiken. Forskarna säger att det beror på dieselbilarna, men de finns ju även på sommaren då PM10-halterna är OK.
Skicka en kommentar