Vintern har verkligen slagit till i år, det kan vi läsa om i SvD den 30 januari och i Aftonbladet.
I Stockholm sker det också olyckor på grund av halkan. Dubbförbudet på Hornsgatan har ännu inte fått någon större effekt, men den dagen hela Stockholms innerstad har dubbförbud, såsom är tänkt av miljöborgarrådet Ulla Hamilton, kan halka leda till ännu svårare konsekvenser.
Vid sådan halka som det är frågan om där kombinationen av kyla, snö och kraftig blåst polerar vägbanorna bör man överhuvudtaget inte ge sig ut om man inte har bra dubbdäck på bilen. Dubbarna är nästan det enda som biter på isbeläggningen och kan oftast fördubbla greppet jämfört med ett bra odubbat vinterdäck. Sommardäck och så kallade åretruntdäck är fullständigt livsfarliga att åka med under sådana förhållanden.
Tyvärr har Vägverket tidigare varit ute med information om att det inte längre finns trafiksäkerhetsskäl att välja dubbdäck istället för nya dubbfria däck (Lars Nilsson, miljödirektör hos Vägverket, 5 okt 2007). Detta var en mycket olycklig signal till bilisterna att de kan gott välja dubbfria däck. Problemet är att det finns dubbfria vinterdäck som knappt är bättre än sommardäck på is. Då, 2007, hade vi inte en sådan vinter som vi har nu och det var lätt att falla i fällan att tro att nu blir det bara milda vintrar framöver.
Prenumerera på:
Kommentarer till inlägget (Atom)
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar