I Aftonbladet och Expressen rapporterar man om en ledbuss där föraren tappade kontrollen och körde rakt in i en husvägg. Tänk om någon hade råkat gå där med en barnvagn, vilken katastrof det hade kunnat bli. Nu gjorde det inte det och inga myndigheter bryr sig väl speciellt mycket om denna olycka. Men man borde ta sig en ordentlig funderare på hur ledbussar och andra långa bussar skall vara utrustade däckmässigt vintertid. Dubbförbudet i Stockholm, som än så länge är lokalt, men kommer att få allvarliga konsekvenser längre fram, ställer krav på att gatuhållarna förbättrar underhållet vintertid avsevärt. Tyvärr verkar det gå åt det andra hållet just nu.
Lennart Strandberg skriver på Newsmill om denna och andra svåra bussolyckor.
Jag har själv skrivit om en en allvarlig olycka med en ledbuss i Göteborg i december 2008. Det blir ordentligt halt varje vinter, men vissa politiker vill inte inse det, utan sätter politiska vinningar beträffande miljön högre än människors säkerhet. Miljöborgarrådet i Stockholm, Ulla Hamiltons förbud mot dubbdäck är ett utmärkt exempel på detta. Ulla Hamilton skall kanske fundera på att förbjuda fyrverkerier. I Stockholm visade mätningarna av PM10 på Hornsgatan under nyårsnatten ett cirka sjufaldigande av PM10-halten under ett par timmars tid. Se diagrammet nedan, som kommer från Stockholms och Uppsala Läns Luftvårdsförbunds hemsida. Det kan omöjligen vara annat än fyrverkerier som har åstadkommit detta. Dessutom är det säkert så att,i de partiklarna ingår en hel del oönskade föreningar som är mer eller mindre giftiga. Undrar om dom räknas in i det som man annars påstår nästan bara kommer från dubbdäck?
I år har vi återigen fått en rejäl vinter, som dessutom började under en av årets mest trafiktäta helger, nämligen julen. Ifjol hade vi ovanligt många tillfällen med svartis på grund av plötsliga svängningar i lufttemperaturen mellan minus och plus. Vi får således vinter varje år och dubbdäck behövs. Ulla Hamiltons förbud mot dubbdäck är mycket olyckligt.
Prenumerera på:
Kommentarer till inlägget (Atom)
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar