söndag 2 maj 2010

Miljö kopplat till säkerhet gäller även dubbdäck

Nu är det slut på vintern och de flesta bilister, utom möjligen i norra Sverige, har bytt till sommardäck. Bo Pellnäs debattartikel i DN 2 maj om kopplingarna mellan miljö och säkerhet gäller i högsta grad även frågan om dubbdäck. Utan dubbdäck kanske miljön blir lite bättre eftersom alla tvingas köra långsammare, men olyckor, även om de inte är dödsolyckor kan ha svåra konsekvenser för miljön.

Jag har också sedan en tid bytt till sommardäck, men kan redan nu skönja en lite högre bränsleförbrukning än med de lättrullande vinterdäcken (med dubb), och det trots att vinterdäcken har fått rulla oftast på snö och is och med en större slirning än ett sommardäck på sommarväglag. Jag skall följa upp bränsleförbrukningen under året och jämföra sedan resultatet mellan vinterdäck vintertid och sommardäck sommartid. Det kan bli intressant.

En annan intressant sak att följa blir experternas analys av vinterns prov med dubbfritt på Hornsgatan i år. Man blir lätt skeptisk till att den redovisningen blir objektiv utan partsinverkan. Flertalet av de som sysslar med dubbdäcksfrågan i Stockholm på myndighets och politisk nivå tycks ju ha en klar åsikt om att dubbförbudet skall utvidgas. Nu gäller väl bara att få till en bra rapport som får politikerna att fatta rätt beslut!

Tills dess, ha en skön sommar! Jag återkommer så snart något intressant dyker upp.

Inga kommentarer: