Enligt uppgift hände den olycka som visas på videon för fem år sedan i Ryssland. Den är ändå aktuell även idag, även om förutsättningarna idag för att undvika olyckan är bättre än vad de var för 5 år sedan och dessutom i Ryssland. Observera att nedanstående är antaganden eftersom jag inte har några uppgifter om olyckan eller bilens utrustning. Länk till AB.
M+S däck ej vinterdäck
Bilar av denna typ har ofta M?S-däck som original och monterar man inte särskilda vinterdäck så är det nästan som att köra med sommardäck.
Sämsta däck bak
Det finns anledning att göra det antagandet att bilen inte har de bästa däcken bak. Då får man lätt sladd med bakvagnen, något som händer här när bilen kommer ut i mittsträngen och föraren antingen släpper på gasen eller gasar extra hårt för att snabbt komma förbi vanen.
Ovan förare
Man kan tro att förarens vana vid att köra på vinterväg inte är den bästa. Vad hade hon/han att göra ute i strängen, det fanns ju asfalt att köra på. Reaktionen vid den första lilla sladden bara förvärrar situationen.
Antisladd saknas
Jag gör också antagandet att ett antisladdsystem saknas på bilen. Olyckan hände ju för 5 år sedan.
Fler bidragande orsaker
Det är säkert flera orsaker som har lett till olyckan, men jag vill hävda att huvudorsaken är att bakdäcken sannolikt var sämre än framdäcken och att det inte satt riktiga nordiska vinterdäck på bilen.
Kör försiktigt i vinter och se till att Du har
1 kommentar:
Efter att ha tittat flera gånger på olyckan så ser jag att det uppstår en liten sladd redan på asfalten, dvs innan bilen kommer ut i mittsträngen. Sannolikt har föraren gasat för att göra omkörningen och resultatet blir att bakdäcken tappar greppet varvid bilens kurs ändras och den kommer ut i strängen. Där släpper förararen gasen och sladden blir ännu värre. Allt detta visar att bakdäcken troligen hade ett undermåligt grepp i det hala väglaget.
Skicka en kommentar