I en artikel i DN den 13e jan skriver man att bilisterna ratar dubbdäcken. Rubriken stämmer dock inte riktigt med vad som står i artikeln.
Det är en sak att andelen dubbdäck i Stockholm har minskat från 70 till 50% på grund av ett förbud mot dubbdäck på Hornsgatan från och med den 1 jan i år. Vad som är mer förvånande är att mätningar har visat att hela 40% av de bilar som framförs på Hornsgatan nu i januari har dubbdäck. Det är förbjudet med dubbdäck på denna gata, men detta förbud tar uppenbarligen inte bilisterna på särskilt stort allvar.
Det kostar mycket pengar att köpa fyra nya dubbfria vinterdäck, särskilt om man skall ha de bästa däcken av nordisk typ, vilket man absolut bör ha om man inte skall halka runt alltför våldsamt. Detta med ekonomin har nog inte politikerna tänkt på när de har beslutat om ett dubbförbud från den ena dagen till nästa. Dubbförbud måste planeras år i förväg för att folk skall ha en rimlig chans att slita ut de gamla dubbdäcken för att sedan investera i nya däck.
Prenumerera på:
Kommentarer till inlägget (Atom)
2 kommentarer:
Även om folk är mesiga i Sverige och följer direktiv från myndigheter i högre utsträckning än de flesta länder så finns det gränser. Jag tror i ärlighetens namn inte folk bryr sig särskilt mycket om detta. Lika lite som folk aldrig går mot röd gubbe. Föst när det är dags att byta däck kommer de som verkligen kör mycket på dessa förbudsvägar (kommer flera bla i GBG nästa år) att ev köpa dubbfritt.
Dubbförbudet har kommit alltför snabbt, politikerna har haft för bråttom. Jag håller därför med Dig att de som byter till dubbfritt gör det när det verkligen är dags att byta däck. Byter de nu kostar det för mycket att kasta kanske halvslitna dubbdäck, eller sälja dom till ge-bortpris.
Skicka en kommentar