fredag 3 december 2010

Järnvägar!!

Gårdagens debatt i SVT1 om järnvägens problem var en diskussion utan egentlig betydelse för problemens lösning. Det grundläggande problemet är politikernas beslut på 60-talet och framåt att lägga ner järnvägsdelar. Folk åkte ju inte tåg utan tog bilen, det var bilens utveckling som betydde något för folkets möjligheter att utnyttja sin fritid.

Vad hjälper det att X2000 kan rulla i 200 km/t om det inte finns banor för alla tåg? Skattepengar som har tagits in på bilarna har gått till den sociala välfärden. Där ligger vi långt fram idag. Infrastrukturerna, såväl järnvägar som bilvägar har inte alls fått den del de skulle ha haft för att förvalta arvet samt bygga vidare i nödvändig takt. Nu krävs enorma satsningar om vi skall lösa morgondagens trafik både på räls och på väg. Vi är tyvärr alldeles för mycket påverkade av miljöhänsyn för att vi skall kunna ta vettiga och snabba beslut. I ett så glesbefolkat stort land som Sverige krävs en noggrann analys för att pengarna skall användas på rätt sätt.

I debatten nämndes också frågan om vinterdäck på tunga fordon. Det var bara lastbilar som det talades om, men minst lika viktigt är bussar, som ju är för personbefordran. En lastbilschaffis var inne på rätt spår när han talade om vikten att ha vinterdäck på bilen. Gunnar Malm, GD på Trafikverket visste tyvärr inte riktigt vad han pratade om när han sa att man skulle fortsätta på linjen med 5 mm krav. Vad hjälper det om däcken inte är avsedda för vinterväglag? Det som betyder mest är gummiblandningen i däckets slitbana, inte mönsterdjupet eller ens mönsterutformningen.

Den stora frågan nu är vilket parti man skall rösta på för att få en sund utveckling av infrastrukturen i framtiden.

I Norge funderar man på datumtrafik i storstäderna på grund av dålig luft. Det märkvärdiga är att man skyller återigen på dubbdäck trots att de har så lite som 13 % dubbdäck i Oslo t ex. Helt löjligt! Det är som jag alltid har sagt att den dåliga luften beror inte på dubbdäcken utan på att det är för mycket trafik överhuvudtaget.

4 kommentarer:

brodeur sa...

Eller på att det är kallt och klart och dessa städer ligger i fjordar..........

Hade kanske varit bättre om man funderade på att "förbjuda" bensin bilar utan katalysator och äldre dieselbilar.

Unknown sa...

Svar till brodeur,
Jag håller inte med om fler förbud. De äldre bilarna rullar oftast inte så många mil per år som nya bilar och de försvinner med tiden. De innebär trots allt ett värde för ägaren. I vissa städer i Tyskland får man bara använda bilar av viss miljöklass, det var kanske så Du menade?

brodeur sa...

Jag vill inte ha några förbud alls därav "" men om man ser på verklig orsak verkan så är kanske avgaspruttarna är större bovar i dramat än allt annat. Jag tycker man helt enkelt får inse att man bor i en stad och att luften inte alltid kan uppfylla en massa byråkratiska gränsvärden.

Det är lite detta som är grundproblemet. En massa orealistiska förväntningar. Luften skall vara lika ren mitt i storstan som ute på landet, tågen skall gå trotts snöstorm osv.

Storstadsmänniskan i ett nötskal.

Unknown sa...

Håller helt med Dig. Hornsgatan, där hela debatten cirklar kring, är det värsta tänkbara stället att mäta på. 30 000 bilar, höga hus på båda sidor, mätstationen i en backe strax efter trafikljus. Värre kan det inte bli. Det är lite av en gåta varför det är så många barnfamiljer på Södermalm, men det är säkert coolt att bo där, mitt i smeten. Frågan är hur det ser ut om ett antal år när ungarna vill ha egen bil.