Varför är det halare i rondeller frågar en del ibland. Under den senaste tiden har man märkt att det har varit svår halka på vägen även om vägen ser fin ut. Det beror på den stränga kylan i kombination med ett ständigt nedfall av små iskristaller och ibland en hög luftfuktighet.
Men i rondeller upplever man att det är ännu halare. Det är det också sannolikt, även om man märker halkan väl på vägen när man skall accelerera iväg från rondellen. Svaret är att när bilarna svänger i rondellen och då framförallt alla odubbade fordon, inte minst bussar och lastbilar, så glider däcken lite i sidled av körningen i en ganska snäv sväng. Gummit i däcket polerar isen och halkan ökar. Kör man bakom en lastbil med släp med kanske 6-7 axlar så blir det mycket märkbart. Då är det skönt att ha dubbade däck så att man själv inte glider ut med risk att krocka med bilar som väntar på att få köra in i rondellen.
Återigen gör de som kör dubbat nytta för de som valt att köra odubbat.
I SvD skriver man om att det är många avåkningar i Skåne. Det hänger säkert samman med, inte bara det svåra väglaget, utan även det faktum att där är det bara 40 av 100 personbilar i Skåne som har dubbade däck. Sedan tillkommer alla bussar och lastbilar som halkar ikring och polerar vägbanan.
Denna och förra vinterns erfarenheter måste leda till att Trafikverket funderar på nya regler för vinterdäck på tunga fordon. Det är dags, vi vet ännu inte hur nästa vinter kommer att se ut.
Prenumerera på:
Kommentarer till inlägget (Atom)
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar