Varje år får vi perioder då det blir underkylt regn, så kallad svartis. Nu varnar man för det i södra Sverige. På Rv 40 var det glashalt nu på morgonen. I år är det inte bara en tillfällighet, utan vägarna har varit hala en lång period.
Härom morgonen åkte jag tur och retur Värnamo. Asfalten var framme i spåren, men det var halt så det förslog. Ändå blev jag snart upphunnen av en 24-meters tradare som lyste ilsket i bakrutan bara några meter bakom. Den tunga trafiken verkar inte känna av halkan, men det kanske är därför dom åker av vägen då och då och lasten sprids över markerna, ibland farlig last, ibland begärligt gods.
När jag behövde bromsa före avfarter och rondeller ute på landsvägen så kände jag och hörde hur dubbarna bet i isen och vägbanan. Jag tänkte på att nu gör jag nytta för de som kommer efter mig med odubbade däck. Det tänker inte de på som vill ha bort dubbdäcken. De använder Sveriges brist på att göra något åt partiklar i luften som kommer från alla möjliga källor till att försöka förbjuda dubbdäck. Konsekvenserna tänker de inte på. I Helsingfors, en stad med mer dubbdäck än Stockholm, har man lyckats klara EUs normer för PM10-partiklar sedan fyra år tillbaka. I Sverige gör man ingenting. Man skyller på att några försök med konventionell sopning inte ger önskade resultat.
Se också Aftonbladet.
Prenumerera på:
Kommentarer till inlägget (Atom)
1 kommentar:
Själv yrkeschaufför men fattar inte vad mina så kallade kollegor tänker på med det beteendet som du beskriver.
Vad jag förstår ännu mindre är att polisen är TOTALT ointresserade att ingripa, har sett polisbilar åka förbi 24m ekipage som ligger 5 meter bakom en mindre personbil i 90 km/h UTAN ÅTGÄRD från Polisen...
Har även ringt polisen men fick då svaret, "skulle vi bötfälla för att folk håller för kort avstånd så skulle vi inte få göra annat..."
JAMEN gör det då, fatta finansiering och dessutom kommer trafiksäkerheten att öka.
Skicka en kommentar