Vi som kör dubbat ruggar för de som har vågat välja odubbade däck i dessa halkiga tider. Väderlekstjänsten varnar återigen för svår ishalka särskilt i södra Sverige på grund av snabba temperaturväxlingar runt noll och regn på kalla vägbanor.
Dubbade däck kan ha upp till det dubbla greppet på blankis jämfört med odubbat. Sommardäck skall vi bara inte tala om, men de är ju inte tillåtna vid vinterväglag.
Det finns såväl direkta som indirekta fördelar med dubbdäck.
Direkta fördelar
Ökar greppet på is för den som kör dubbat.
Ger en säkerhetskänsla hos den som kör, som i sin tur ger en mer avspänd körning. I en kritisk situation kan detta ha stor betydelse.
Indirekta fördelar
Dubbdäck ruggar isen för gummit i däcket, vilket förbättrar greppet såväl det egna dubbade däcket som för andra som kör odubbat.
Dubbdäck monteras av på våren då man monterar åter sina sommardäck. Sommardäcken är anpassade för bra grepp sommartid, särskilt på våta vägbanor.
Dubbdäck förhindrar således att man kör med vinterdäcken sommartid, vilket kan vara trafikfarligt. De som kör odubbade vinterdäck och inte bryr sig om att byta till vinterdäck på våren gör sig själva en björntjänst genom att slita ut vinterdäcken i förtid, samt får betydligt sämre grepp på våta vägbanor sommartid. Dessutom försämras bilens körstabilitet.
Prenumerera på:
Kommentarer till inlägget (Atom)
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar