onsdag 19 januari 2011

Dubbat naturligtvis!


SvD ställer frågan hur man tar sig fram när det är halt. Eftersom jag bröt armen för ett par år sedan när jag föll pladask på en isfläck så svarar jag "Dubbat naturligtvis".

För mig är det lika naturligt att ha dubbar under skorna som i däcken på bilen. På fötterna märker man fantastiskt väl vilken nytta dubbarna gör. Det räcker att hälen har dubbat för att man inte skall glida i fel riktning.

Dubbar ökar friktionen med runt det dubbla på hal is och det kan betyda allt. Förlorar man fotfästet så är det ett ögonblicks verk att falla handlöst i gatan. Jag gjorde det för ett par år sedan. Resultatet syns på bilden här ovan.

På bilen är det otillåtet att använda sommardäck vid vinterväglag. Egentligen borde det finnas samma krav på fotgängare. Riktiga vinterskor och helst dubbat. Att gå omkring med seglarskor på vintern är helt förkastligt.

Inga kommentarer: