Infrastrukturministern vill lagstifta om vinterdäck för tunga fordon. Det är bra med tanke på alla problem med tunga fordon vid vinterväglag. Problemet är dock inte så enkelt som det först kanske verkar vara. En personbil har bara fyra hjul. Där är det enkelt att säga att alla fyra däck skall vara av en viss typ.
Tunga fordon kan se ut nästan hur som helst med många olika axelkombinationer. Vad tänker man sig här? Skall det bara vara vinterdäck på dragbilens styr- och drivaxel? I så fall har man problem med släpet. När det blir halt och bilen vill gå en väg så vill släpet sannolikt gå en annan. Det finns en fin bild på detta i senaste numret av tidningen Motor.
Kanske Infrastrukturministern har börjat förstå att det räcker inte med kravet på minst 5 mm mönsterdjup. Det viktigaste för ett däcks vinteregenskaper är egenskaperna hos slitbanans gummi. Fel gummiblandning ger visserligen väldigt höga miltal, något som åkarna helst vill ha, men mycket dåligt grepp på snö och is. Det är bara att välja.
Här krävs en hel del tankearbete tillsammans med däcktillverkarna för att hitta en bra lösning. Idag ser yrkestrafiken mest till ekonomin, alltså hur länge däcken håller innan de är utslitna. Nu måste de börja tänka på säkerheten vintertid. Det kan också bli ett bra argument gentemot kunderna. Särskilt viktigt är detta för busstrafik där personbefordran innebär stora säkerhetsrisker om inte fordonet är rätt utrustat.
DN SvD
Prenumerera på:
Kommentarer till inlägget (Atom)
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar